Šabatová tlačí na stát, aby platil pojištění lidem zavřeným v léčebnách

Kancelář ombudsmanky Anny Šabatové loni přijala žádosti 7541 lidí. Týkaly se sociálních problémů, zdravotnictví či diskriminace. Ombudsmanka mimo jiné kritizovala, že lidem v ústavním ochranném léčení nehradí stát zdravotní pojištění. Platí ho však osobám, které jsou ve vazbě, výkonu trestu nebo v detenci.

„Jde asi o opomenutí zákonodárce. Lidé nemohou z léčebny odejít. Nemají žádný příjem a nemají z čeho platit zdravotní pojištění,“ upozornila Šabatová. Podle ní se pak stovky takových lidí dostanou do problémů. „Neznamená to, že nebudou ošetření, to vždy musí být, ale vzniká jim dluh a penále, což jim může značně zkomplikovat život,“ řekla veřejná ochránkyně práv, která žádá nápravu.

S jejím názorem souhlasí i ministerstvo zdravotnictví. Podle Šabatové už stejný problém řešil její předchůdce Pavel Varvařovský.

Ombudsmanka si přeje mimo jiné zlepšit materiální vybavení poskytovatelů sociálních služeb. Upozornila i na problémy, které se týkají sporů majitelů domu s nájemníky. „Například při sporu o umístění antény na dům, se kterou nesouhlasí majitel, má při podle zákona řešit stavební uřad. Je to ale soukromoprávní spor a měl by ho řešit soud. Stavební úřad s tím nemá zkušenost,“ doplnila.

Šabatová chce také co nejrychleji vyřešit vysoké odvody za zdravotní pojištění, které platí lidé s minimální mzdou a polovičním úvazkem.

Podnětů bylo méně, ale k věci

Kancelář přijala v roce 2015 zhruba o 700 podnětů méně než v roce 2014. Tehdy ale lidé pokládali více dotazů mimo její působnost – loni bylo 64 procent podnětů v působnosti ombudsmanky, což je největší podíl za patnáctiletou existenci úřadu. 

„Lidé vědí, jak si mají stěžovat a s čím má smysl se na nás obracet. Může to souviset s tím, že jsme loni vedli masivní informační kampaň, jezdili jsme a navštěvovali kraje,“ uvedla Šabatová. Podle ní se osvětová činnost dařila. „Proškolili jsme asi 1750 úředníků na různých úřadech a uspořádali 40 setkání s občany v regionech,“ řekla.

Skoro 1300 lidí potřebovalo pomoc například v sociálním zabezpečení, z toho se třetina podnětů týkala důchodů. V 609 případech ze všech podnětů zjistila kancelář pochybení na straně úřadů. Jen v 17 případech úřady pochybení odmítly uznat, takže ombudsmanka informovala nadřízený orgán nebo celou záležitost zveřejnila.

Celkem 379 podnětů se týkalo diskriminace, která byla podle Šabatové potvrzena v osmi případech. „U některých dalších jsme měli podezření, ale soudní spor by člověk nemusel vyhrát,“ dokončila.

Vydáno pod