Pirát silnic jde do důchodu? Hlavním postrachem silnic je teď nepozorný, unavený řidič

Nikoli pověstný pirát silnic, ale přepracovaný a unavený řidič je podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha pravou pohromou českých silnic. Řekl to v Otázkách Václava Moravce, kde se ale současně vyslovil pro výrazné zvýšení pokut za závažné přestupky včetně rychlé jízdy.

Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky, vjetí do protisměru a nevěnování se řízení jsou podle policejních statistik dlouhodobě nejčastější příčiny tragických dopravních nehod. Loni ale výrazně pokleslo množství havárií, které se staly kvůli rychlosti (ze 111 na 97), a naopak přibylo těch, které se staly, protože se řidiči plně nevěnovali autu a silnici (ze 72 na 89).

Nevěnování se řízení může způsobit i leccos dalšího

Ředitel dopravní policie je ostatně přesvědčen, že řidiči, kteří se nevěnují řízení, jsou pravými silničními piráty současnosti. „My se domníváme – a odborníci nás v tom podporují – že i nepřiměřená rychlost nebo vjetí do protisměru má s nevěnováním se řízení úzký vztah,“ uvedl Tomáš Lerch. Upozornil přitom, že právě v situaci, kdy řidič usedá za volant s tím, že na cestě dodělá to, co dříve nestihl, nebo je unavený, snáze podlehne krizové situaci. Důsledkem může být i nepřizpůsobení rychlosti v problematickém úseku nebo přejetí do protisměru.

Policie ale v tomto případě nedokáže o mnoho více než na řidiče apelovat, aby se při jízdě skutečně nevěnovali ničemu jinému. „Usedám-li za volant, musím usedat s tím, že tam jdu hlavně řídit motorové vozidlo,“ zdůraznil i v OVM Tomáš Lerch.

  • počet nehod hlášených policii: 93 067
  • úmrtí: 660
  • těžká zranění: 2540
  • lehká zranění: 24 426
  • celková škoda: přibližně 5,5 mld
  • nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky: 97
  • nevěnování se řízení: 87
  • přejetí do protisměru: 86

Dopravní policie podporuje razantní zvýšení pokut

Navzdory tomu, že ubývá tragických nehod, které souvisejí s rychlostí – většinou přitom beztak jde o její nepřizpůsobení stavu vozovky, a ne o překročení limitu – podporuje dopravní policie snahu ministerstva dopravy o výrazné zvýšení pokut za některé přestupky. O připravovaných novinkách hovořil na podzim ministr Dan Ťok, podle kterého by se za překročení rychlosti více než o 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec, platilo až 25 tisíc korun. Podobný trest má být i za nepovolené vjetí na železniční přejezd.

„Chceme výrazně zdražit největší přestupky, u těch bagatelních necháme sazby v podstatě podobné, jaké jsou,“ řekl tehdy Ťok v rozhovoru pro televizi Prima. Současně by chtěl zpřísnit bodové postihy.

Tomáš Lerch v OVM: Nejlepší by bylo, kdyby sankce vzrostly ještě letos (zdroj: ČT24)

Dopravní policie podle jejího ředitele zpřísnění trestů podporuje. „Ztotožňuji se s názorem ministerstva, že je čas přehodnotit sankční systém tak, aby sankce, které hrozí za hrubé, nebezpečné přestupky (…), měly nejen represivní charakter – že to bude vysoká sankce – ale i preventivní: aby se takové chování nevyplatilo,“ uvedl Tomáš Lerch. Za hrubý přestupek považuje kromě vysokého překročení rychlosti nebo vjezdu na železniční přejezd v době, kdy přijíždí vlak, například také nebezpečné předjíždění.

Budou silnice bezpečné?

Tomáš Lerch však zdůraznil, že policie se kromě represe snaží věnovat i zlepšování bezpečného dopravního prostoru. Upozorňuje správce silnic na nedostatky a kontroluje jejich nápravu. Ředitel dopravní policie přitom tvrdí, že k nápravě závad dochází docela hbitě: Loni policie upozornila na 13 tisíc závad, z nich 11 tisíc se týkalo dopravního značení. Správci silnic během roku odstranili zhruba dvě třetiny nedostatků. „Postupně jsou odstraňovány další,“ dodal Tomáš Lerch.

Dopravní značky
Zdroj: Mlejnková Alexandra/ČTK

Loni také policisté stanovili závadu komunikace jako příčinu více než 250 nehod, které vyšetřovali. Je to sice jenom malý zlomek, který navíc přímo nepřispěl k žádné smrtelné havárii, ale současně jich bylo o dvacet více než v předchozím roce.