Povánoční slevy nemusí být slevami. Triky prodejců jsou ale stejné

Sleva na zboží, které v nabídce není, nebo zlevněný výrobek bez nové ceny. Takové jsou nekalé triky prodejců při povánočních výprodejích. České obchodní inspekci (ČOI) a Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) si na ně stěžovalo už několik desítek lidí. Postup prodávajících se podle odborníků nemění.

Příkladem nekalé praktiky je cedule před obchodem upozorňující na slevy až 80 procent. Zájemce ale v něm žádné zboží se slíbenou slevou nenajde. „Prodávající deklaruje nějakou slevu a zjistí se, že tam nic takového není. Dělá to proto, aby dostal ty zákazníky nekale do té prodejny,“ vysvětlil ředitel České obchodní inspekce Brno Karel Havlíček.

Na slevy v obchodech a jejich různé akce se spotřebitelé ptají po celý rok. Vánoce a povánoční doba jsou ale podle ředitele v počtu telefonátů intenzivnější. „Desítky spotřebitelů nám volá a ptá se, zda jim byla sleva poskytnuta správě, zda nebyli ošizeni,“ uvedl Havlíček.

O praktikách prodejců hovoří Karel Havlíček (zdroj: ČT24)

S dotazy se lidé obracejí i na Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). „Radíme jim, že by měli být obezřetní dopředu.  Že by se měli informovat, zda jsou slevy výhodné a zda jsou skutečně slevami,“ vysvětlila předsedkyně SOS Gerta Mazalová.

Dodala, že se nespokojení zákazníci po Vánocích často setkávají s frázemi jako – To nemůžete reklamovat, to bylo ve slevě. „To není pravda. I na zboží v akci je záruka podle zákona. Pokud ta věc nebyla zlevněna pro nějakou vadu, která musí být uvedena na kupním dokladu,“ upozornila.

Obchodník může cenu na chvíli zvýšit

Podle něj má většinou dotazující pocit, že sleva neodpovídá částce, kterou očekával. „To znamená, že není dobře propočtené procento. Nebo se domnívá, že ten výrobek nikdy nestál tolik peněz, ze kterých je ta sleva počítána,“ popsal ředitel brněnské ČOI Havlíček.

Dodal, že cena prodávajících výrobků je volná. „To znamená, že si ji prodávající může na krátkou dobu skutečně pomyslně nasadit a pak z ní počítat slevu. Což není korektní, ale je to právně téměř nepostižitelné,“ doplnil ředitel. Upozornil ale, že někdy obchodník zákazníka skutečně procenty mate a že opravdu nemusí dosahovat uvedené slevy.

Sankce dosahují až statisícových částek

Podle zákona musí být při výprodejích vždy uvedena původní a nová cena zlevněného zboží, aby se spotřebitelé mohli rozhodnout, zda se jim nákup vyplatí. Obchodníci často přelepí původní cenovku novou tak, aby nebyla vidět. Spotřebitel poté nemá možnost porovnat starou a novou cenu, na což má ale právo.

Klamavou praktikou může být podle SOS i to, že obchodník sice v reklamách uvádí prodej určitého zboží ve slevě, ale nemá ho v nabídce. Tyto prohřešky už ČOI odhalila při dřívějších kontrolách sezonních výprodejů.

Pokud je cena nastavena nekorektně, tak prodávajícímu hrozí sankce. Ta nemá jednotnou výši a může se pohybovat od tisíců korun až po statisíce. ČOI ji totiž stanovuje s ohledem na rozsah a závažnost provinění.

Vydáno pod