Plná obchodní centra i parkoviště a nervózní řidiči v kolonách – nákupní horečka vrcholí

Předvánoční nákupní horečka vrcholí. Poslední adventní víkend je jednou z posledních příležitostí, kdy pořídit dárky. Plná jsou tak nejen nákupní centra, ale i parkoviště kolem nich. Jet na nákup vyžaduje pevné nervy i trpělivost – a pro řidiče to platí dvojnásob.

Například u nákupního centra v Praze na Zličíně bylo parkoviště celý den obsazené do posledního místa. Podobně to vypadalo v celém Česku.

V Brně byla v sobotu podle reportéra ČT Ondřeje Schneidera doprava výrazně klidnější než v pátek. Parkoviště u nákupních center tam sice byla většinou zaplněná, ale doprava v okolí bezproblémová. V pátek v podvečer ale v centru Brna čekali řidiči v kolonách až hodinu a půl a cestující v tramvajích a autobusech asi 70 minut.

Události: Předvánoční nákupní horečka vrcholí (zdroj: ČT24)

Jak v Událostech informovala z Ostravy reportérka ČT Iva Kubanková, parkovací místa u obchodního centra ve středu města už byla kolem 19:00 volná, největší nápor tam ale zažili dopoledne. 

Zatímco běžně obchodním centrem uprostřed Ostravy projde 20 až 25 tisíc lidí, o víkendu před Vánocemi je to dvojnásobek. Obchodníci očekávají, že budou mít tržby vyšší o zhruba 15 až 20 procent.

Mnohem lépe na tom byli v sobotu třeba ve Zlíně. Parkovat se tam odpoledne dalo bez problémů. Lidé ze Zlína totiž jezdí za nákupy do Brna nebo Olomouce.

Lidé kupují elektroniku i knihy

Letošní adventní víkendy trhaly rekordy v prodejích. O minulém víkendu utráceli lidé víc ve srovnání s předchozím rokem i s letošním druhým adventním víkendem. Oproti běžné sobotě a neděli byly tržby prodejců vyšší o desítky procent.

Předvánoční nákupy
Zdroj: Petr Švancara/ČTK

Jak v Událostech uvedla z pražského Zličína reportérka Michaela Vašinová, největší zájem tam nakupující měli o potraviny, hračky, elektroniku a drobné elektrospotřebiče.

Elektronika je tradiční vánoční zboží – je to segment, který hýbe výdaji. Hračky jsou stálice. Ale hodně se kupují i knihy. Pro Čechy je typické, že u většiny rodin se najde pod stromečkem velké množství knih.
Tomáš Drtina
ředitel společnosti INCOMA GfK

Největší nápor budou mít tržnice i nákupní centra v Česku hlavně v neděli. Některé obchody hlásí, že budou otevřené i nonstop.

Pro dárky do Německa nebo Polska

Češi mnohdy neváhají pro zboží vyrazit i za hranice republiky, například do Německa nebo do Polska. Lákají je nejrůznější slevy i větší výběr zboží. 

Například do německé Žitavy trvá cesta z Liberce asi dvacet minut. U nákupních center tam bylo v sobotu už od rána parkoviště plné českých zákazníků. Říkají, že v Německu se dají koupit lepší potraviny a je tam i větší výběr.

V Německu se těsně před Vánocemi vyplatí koupit například mléčné výrobky, uzeniny, alkohol, drogerii, kosmetiku, a dokonce i vánoční stromky.

Pro ten si tam stejně jako v přechozích letech přijel i Vlastimil Havránek z Nymburka. Zatímco v Česku by ho koupil za pět až osm set korun, v Německu stromek pořídí za 20 eur. 

Do Žitavy ale Češi přijíždějí také za vánoční atmosférou. Třeba na svařené víno, medovinu a klobásy. A pokud jedou ještě dalších pět minut, jsou rázem v Polsku. Tamní tržnice je tak dalším místem, kde Češi ve velkém nakupují. A jak je v Polsku běžné, o cenách je možné i smlouvat. Platit se dá zlotými, eurem i korunami.

Lidé nakupují nejen dárky, ale i maso

Doslova na roztrhání jsou v předvánočním období taky řezníci. Například v prodejně v Karlových Varech, kde během roku zákazníky obsluhuje jedna prodavačka, musí teď vypomáhat posily. Maso ve skladech musí řezníci začít připravovat už v jednu hodinu ráno.

„Zvedlo se to tak o sto procent oproti normálnímu měsíci,“ říká vedoucí expedice výrobny masa a uzenin z Karlových Varů Jan Šnajdr.

Nejvíc práce mají teď u nich s masem na řízky. Do prodejen i z malé výrobny putuje v prosinci 30 tun vepřového. Na svátky se ale lidé zásobují vším, co jim chutná. Zájem je o klobásky na silvestrovskou oslavu, na odbyt jdou i jelita a jitrnice.

Speciál ČT24: Nákupní horečka vrcholí (zdroj: ČT24)

Podle průzkumů mají Češi radši vepřové řízky než ryby. Projevuje se to i ve statistikách. Spotřeba vepřového od roku 1948 vzrostla zhruba třikrát. Populární je i drůbeží maso.

  • Vepřové  – 40,7
  • Drůbeží – 24,9
  • Rybí – 5,34
  • Zdroj: ČSÚ



Přesto ale drobným řezníkům vánoční tržby od roku 2005 klesají, hlavně kvůli konkurenci nadnárodních řetězců a levnému masu z dovozu. Jak říká vedoucí masokombinátu v Karlových Varech František Bauer, pamatují daleko lepší doby. 

Pozor na zloděje i nepoctivé obchodníky

Policie v předvánočním období tradičně varuje před zloději a kapsáři. Velmi riziková jsou nákupní centra i parkoviště kolem nich.

Mluvčí Policejního prezidia Jozef Bocán upozornil zejména na situace, kdy lidé na parkovišti nakládají do auta velký nákup a nestřeží si osobní věci. Velmi rizikové je také nechávat cennosti v autě – ať už vědomě, či nevědomě – a jít nakupovat.

Předvánoční nákupy
Zdroj: ČTK/DPA/Paul Zinken/Paul Zinken

V pohotovosti je v předvánočním období taky Česká obchodní inspekce. Její mluvčí Jiří Fröhlich připomněl, že i na adventních trzích musí být u zboží viditelně umístěna cenovka. 

„ČOI se setkává i s tím, že při prodeji kaprů spotřebitel není seznámen se službou, jako je například zabití a vykuchání kapra. Prodejce službu automaticky nabízí, ale už nemá vystaven ceník. A pak se divíte, kolik to ve finále stojí,“ řekl Fröhlich.