Auta se na zimu vracejí na Žďákovský most, kamiony musí stále přes Písek

Na Žďákovském mostě končí úplná uzavírka, dopoledne po něm po půl roce opět začala jezdit auta. Zatím bude průjezdný pouze pro vozidla do 3,5 tuny, vrací se tedy stav před zahájením opravy. Průjezdný bude ale pouze jeden pruh s provozem řízeným semafory. Od března bude opět pokračovat úplná uzavírka.

Žďákovský most, který se klene nad orlickou přehradní nádrží, byl léta v havarijním stavu. Po letech odkladů začala letos v červnu jeho oprava, která si vyžádala úplnou uzavírku. Práce sice ještě neskončily, ale začíná zimní přestávka. Zhruba čtvrt roku tak nyní bude Žďákovský most průjezdný.

Je to hlavně důležité pro lidi, kteří žijí v okolních obcích a používají most při cestě do práce. I ti, kteří znali krátkou objížďku a věděli, jak si to zkrátit, najeli minimálně 10 kilometrů navíc při jednom směru. Kdo jezdil dvakrát denně – tam a zpátky do práce – to  bylo týdně 100 kilometrů, měsíčně 400.
Kristina Vrkočová
redaktorka ČT

Asfalt dělníci během opravy odstranili, na zimní přestávku ho částečně znovu položili. Podle Marie Soldátové z Ředitelství silnic a dálnic jde o provizorní komunikaci, která je pouze na polovině šířky Žďákovského mostu. Jezdí se proto přes něj kyvadlově, provoz řídí semafory. Povolený vjezd navíc mají pouze osobních auta, resp. vozidla do 3,5 tuny, pro nákladní dopravu nadále platí objízdná trasa přes Písek.

Až skončí oprava, bude most již padesátiletý

Úplný konec rekonstrukce Žďákovského mostu stanovili silničáři až na podzim 2017. Tehdy již unikátní oblouková stavba vkročí do druhého půlstoletí své existence. V provozu byl most od 27. dubna 1967, vznikl v době, kdy se stavěla orlická přehrada a propast překlenul mohutným obloukem o rozpětí 330 metrů. Experti konstrukci považují za mimořádně zdařilou stavebně i esteticky.

Podívejte se na snímky z jeho stavby:

Především je ale Žďákovský most sotva zastupitelný z dopravního hlediska. Prochází přes něj silnice I/19, která vede z Plzně přes Tábor do Pelhřimova. Fakticky tedy slouží i jako možné napojení Plzně na vysočinskou část D1. Po zatopení starých mostů přehradní nádrží je Žďákovský most jedinou spojnicí obou břehů Vltavy jižně od přehradní nádrže a severně od Zvíkovského podhradí. Dálková objízdná trasa vede přes Písek, kde ovšem na státní silnici rovněž probíhá rekonstrukce mostu, který byl ve velmi špatném stavu.

Léta čekání v havarijním stavu

Žďákovský most čekal na rekonstrukci více než půl dekády od okamžiku, kdy ŘSD označilo stav mostu za havarijní a zakázalo vjezd nákladním autům. Začátek rekonstrukce mostu zprvu odkládali silničáři pro nedostatek peněz. Když se našly, léta se nedařilo dokončit výběrové řízení. „Jeden z uchazečů ve výběrovém řízení se zdlouhavě odvolával, tahal nás po soudech,“ popsal již dříve mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Nakonec se podařilo zakázku zadat, bezmála tříletá oprava bude stát 159 milionů korun.

Řidiči se po půl roce svezou po Žďákovském mostě (zdroj: ČT24)