Největší airbusy budou mít novou destinaci: Prahu

Do Prahy začne od května pravidelně létat Airbus A380. Největší dopravní letadlo světa začne na svoji linku z Dubaje nasazovat společnost Emirates, dvoupalubové airbusy tak vytlačí dosud používané Boeingy 777-300.

Na pražském letišti se dosud objevily čtyři Airbusy A380, poprvé ho představila Lufthansa v roce 2011, loni přiletěl stroj v barvách Korean Air a letos oslavily pět let své linky do Prahy jeho nasazením Emirates. Čtvrtý stroj byl k vidění neplánovaně po nouzovém přistání v roce 2012. Vždy šlo o výjimku a slavnostní příležitost. Napřesrok ale bude A380 k vidění pravidelně.

Na lince Dubaj–Praha se již vystřídaly dva typy letadel, zprvu létal Airbus A330-200, později Boeing 777-300. A380 je ve srovnání s ním sice delší, má ale výrazně vyšší kapacitu. Do Prahy začne létat od května.

„Počet cestujících na letech mezi Prahou a Dubají dlouhodobě roste. V letošním roce očekáváme na této trase celkem přes 330 tisíc cestujících v obou směrech, což představuje meziroční nárůst o 27 procent,“ vysvětlil ohlášené nasazení většího letadla předseda představenstva Českého aeroholdingu Václav Řehoř.

Praha má certifikaci i kapacitní stání

Pražské letiště je od letošního roku plně vybaveno na odbavení letadla, které má ve verzi, jež bude létat z Dubaje, kapacitu pro 519 cestujících. Po roční rekonstrukci otevřelo na jaře stání číslo 14 s dodatečnými nástupními mosty pro obsloužení obou palub Airbusu A380 a s dostatečným prostorem pro největší letadla, která podle mluvčí pražského letiště Mariky Janouškové na jiných stáních omezovala provoz v okolí.

Václav Řehoř také připomněl, že již dva roky má letiště certifikaci od Úřadu pro civilní letectví na možnost pravidelného přistávání letadel kategorie F. Podle klasifikace Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) do ní patří stroje s rozpětím nad 65 metrů.

Největší

Právě rozpětí 80 metrů, výška 24 metrů a vzletová hmotnost až 575 tun dávají Airbusu A380 právo nárokovat si titul největšího dopravního letadla světa. Délkou ho naopak překonají hned dva typy od Boeingu – již zmíněný 777-300 a také nejnovější inkarnace Jumba 747-8. Z dopravních letadel již nevyráběných, ale stále provozovaných je delší také Airbus A340-600.

  • čtyřmotorový proudový dopravní letoun
  • délka: 72,7 m
  • rozpětí (šířka trupu): 79,8 m (7,1 m)
  • výška: 24,1 m
  • nosná plocha: 845 m2
  • max. vzletová hmotnost: 575 t
  • kapacita: 544 cestujících ve 4 třídách, max. 853 cestujících v 1 třídě
  • motory: 4x Pratt & Whitney GP7200 nebo Rolls Royce Trent 900
  • tah: 4x 311 kN
  • maximální rychlost: M 0,89
  • dolet: 15 200 km

Pravidelný provoz A380 do Prahy může být náplastí za ztrátu „Královny nebes“, jak se přezdívá Boeingům 747-400. V letní sezoně ji v posledních letech posílal do Prahy Korean Air na lince ze Soulu, na příští léto však počítá s Boeingem 777-300.