Těžká havárie? Čekání na hasiče nebo policii skončí, přijedou zároveň se sanitkou

Hasiči spolu s policií a zdravotníky zahajují provoz nového systému, který zrychlí pomoc při nehodách, požárech a jiných krizových situacích. Technologie umožní okamžité sdílení dat a koordinaci zásahů. Odpadnou telefonáty mezi jednotlivými složkami. Všichni operační důstojníci uvidí na stejných mapách na počítačích místo nehody, přijíždějící záchranáře a další neustále aktualizovaná data.

Hasiči pracovali společně s partnery na přípravě Národního informačního integrovaného záchranného systému asi pět let. Ve čtvrtek poprvé představili v Olomouci, jak funguje. Software a další potřebné vybavení středisek záchranných složek po celé republice stál 350 milionů, 85 procent pokryla evropská dotace.

„Budeme moci daleko efektivněji spolupracovat s našimi partnery, rychleji si vyměňovat informace. Zrychlí se příjem tísňového volání i dojezdové časy a celkově zvýší bezpečnost občanů,“ prohlásil generální ředitel hasičských sborů Drahoslav Ryba.

Všichni na mapě uvidí, že k nehodě jede sanitka

Podle gestora projektu Luďka Prudila stojí nový systém na třech pilířích – datové komunikaci mezi operačními středisky záchranných složek, na systému jednotných map a vizualizaci operační situace.

  • Integrační platforma – řízení výměny dat mezi operačními středisky složek integrovaného záchranného systému.
  • Geografický informační systém – sjednocení map jednotlivých operačních středisek.
  • Vizualizace operační situace – jednotivá operační střediska zakreslují aktuální pohyb záchranářů.

„Všichni se uvidí ve stejný okamžik na jednom místě na mapě, uvidí vozidla vysílaná k řešení události. U složitějších zásahů bude velitel zásahu zakreslovat další specifické informace, například kde je kontaminovaná oblast, kde jsou uzávěrky a podobně, které budou všichni sdílet,“ vysvětloval Prudil.

Novou technologii budou mít hasiči ve svých vozidlech. Operační důstojníci budou mít přehled o jejich pohybu, budou je moci informovat o aktuální situaci a navigovat během jízdy k zásahům.

Mluvčí generálního ředitelství hasičského záchranného sboru Nicole Zaoralová popsala rozdíl mezi dosavadním a novým systémem na konkrétním případu dopravní nehody s vážně zraněným člověkem, který je zaklíněn v havarovaném autě.

Záchranáři budou dojíždět k nehodám současně

Takto vypadá dosavadní praxe: „Voláte linku 155, dispečer vám telefonicky radí při resuscitaci, událost zaznamenává do informačního systému a vysílá na místo zdravotnickou posádku. Pak telefonicky předává informaci na policejní operační středisko, následně na hasičské. Hasiči vyjíždějí asi o čtyři minuty později než zdravotníci. Ti zjistí, že nemůžou raněného vyprostit a musí čekat na hasiče, kteří přijedou asi o šest minut později, protože nemohou jet tak rychle jako sanitka. Pak přijíždí policie,“ popsala Zaoralová.

Zásah záchranářů a hasičů na místě nehody
Zdroj: hzs-zlkraje.cz/HZS Zlínského kraje

A jak to bude s novým systémem? Začátek je stejný. Oznamovatel volá linku 155, dispečer radí při resuscitaci. „Pak zaznamená informace o nehodě do systému, jednoduchým krokem v počítači je zpřístupní ostatním a vyžádá si součinnost. Místo nehody se okamžitě zobrazí na mapách v systémech všech tří záchranných složek, které na místo vyjíždějí současně, téměř současně k ní přijíždějí a zasahují,“ uvedla Zaoralová.