Nemají plat z 21. století, podporuje Hašek revoltující řidiče autobusů

TÉMA UDÁLOSTÍ: Řidiči v některých krajích dostávají sotva 70 Kč za hodinu (zdroj: ČT24)

Předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) podporuje požadavky protestujících řidičů linkových autobusů na zvýšení platů. Řešení podle něj spočívá ve změně zákona o veřejných zakázkách, kvůli tomu se hodlá v nejbližší době sejít s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a do dalších jednání odborů s kraji zapojit rovněž ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo práce.

Řidiči po celé ČR si na popud takzvané jablonecké výzvy oblékli výstražné vesty. Jejich požadavek na zakotvení minimální mzdy v krajských tendrech na provoz autobusových linek minulý týden podpořil vyhlášením stávkové pohotovosti Odborový svaz dopravy (OSD). Pokud se podmínky šoférů řídících linkové autobusy nezlepší, jsou odbory ochotné přijít s ostřejší podobou protestu včetně stávky.

Řidiči dostávají za měsíc průměrně 23 tisíc korun. V práci přitom tráví podstatně delší dobu, než je obvyklé – až 300 hodin měsíčně. Hodinová mzda se tak pohybuje kolem 70 korun, a pokud musí řidiči mezi cestami čekat, ještě méně. Například za tříhodinové čekání má jablonecký řidič Richard Lelek pouze 150 korun.

Jak řidiči upozorňují, nesou přitom odpovědnost nejenom za bezpečí, ale také pohodlí všech cestujících – a také ostatních účastníků silničního provozu. „Při té zodpovědnosti si myslím, že bychom měli žít alespoň jako střední třída, a ne na hranici žebroty, i když člověk poctivě dělá od rána do večera,“ podotkl Richard Lelek.

Rozumíme požadavkům Odborového svazu dopravy a rozumíme tomu, že současná úroveň odměňování řidičů, kteří zajišťují veřejnou autobusovou dopravu, neodpovídá realitě 21. století.
Michal Hašek
předseda Asociace krajů ČR

Pro dlouhodobé řešení se nabízí úprava novely zákona o veřejných zakázkách, který už vláda poslala do Poslanecké sněmovny. Současná úprava podle Haška zásadně ztěžuje úředníkům možnost zakotvit do výběrových řízení požadavek na vyšší odměňování šoférů. Problematiku odměňování řidičů chce rovněž hejtman konzultovat s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který dohlíží nad zadáváním veřejných zakázek.

Hašek: Plat řidičů neodpovídá 21. století (zdroj: ČT24)

Odbory se protesty snaží prosadit vytvořením pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. Právě do této skupiny by Hašek rád přizval rovněž zástupce vlády. V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Nárok řidičů na takové podmínky přímo v zadáních veřejných zakázek už dříve podpořil i premiér Sobotka.

V Královéhradeckém kraji má rozhodovat soud

Odbory chtějí u soudu a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zastavit více než pětimiliardový tendr Královéhradeckého kraje na zajištění autobusové dopravy na roky 2017 až 2026. Zadávací podmínky tendru postavené na co nejnižší nabídnuté ceně podle odborů
povedou ke stagnaci mezd řidičů a jejich platové diskriminaci.

Řidiči se také obávají, že na jejich hlavu spadne vše, co bude kraj dopravci vytýkat – například sankce za nedodržení předepsané teploty. „Kontrolor smí měřit šedesát sekund po zavření dveří. Jak chcete zajistit, že někdo z cestujících neotevře okno?“ namítl předseda odborové organizace společnosti Bus Line Jiří Kuchynka.

Královéhradecký kraj reagoval na názor zástupců odborů nesouhlasem. Odbory podaly u Okresního soudu v Hradci Králové návrh na vydání předběžného opatření na zastavení tendru. Pozastavení tendru se domáhají i u antimonopolního úřadu. Konečným cílem odborů je zrušení tendru a vypsání nového s takovými podmínkami, které by řidiče platově nediskriminovaly. „Hejtmanství uvedlo, že je připravené jednat s odbory dopravců, schůzka s nimi je svolána na 8. prosince 2015. Veřejnou zakázku ovšem kraj zastavit nehodlá. Učiní tak pouze v případě, že mu to bude nařízeno odpovědným orgánem, tedy buď soudem, nebo Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvedl kraj v prohlášení.