Opravy poškozených vlaků se kvůli lehkému hliníku prodražují

Místo původního odhadu čtyř milionu korun mohou České dráhy za opravu vlaku poškozeného při nehodě na Masarykově nádraží v Praze zaplatit osmdesát milionů korun. Spravení je přijde mnohem dráž a důvodem jsou citlivé hliníkové karoserie. Hliníku dávají výrobci přednost před železem kvůli lehkosti. Plánovaná oprava hned dvou příměstských vlaků tak přijde zhruba na 200 milionů korun.

Českým drahám chybí několik vlaků, které byly poškozeny při nehodách. Takhle jim například dva vagony stojí odstavené před depem, protože bez třetího je nelze použít. Dopravce místo této soupravy vypravuje padesát let starý pantograf. Poničené kusy se však dráhy rozhodly opravit.

Jednou z dotčených souprav je vlak, který v létě vykolejil na Masarykově nádraží v Praze. Nezastavil, prorazil zábranu a probořil se až do míst, kde jinak čekají cestující. „Šetření stále probíhá, nicméně se blíží ke konci,“ uvedl náměstek generálního inspektora drážní inspekce Jan Kučera. Vypadá to ale, že strojvedoucí vlak vlastně vůbec nebrzdil a měl vypnuté i automatické vedení vlaku.

Události ČT: České dráhy opravují vlaky po nehodách, přijde je to ale dráž, než se čekalo (zdroj: ČT24)

Rozpáraná skřín s neopravitelnými částmi

Vykolejený vůz teď stojí v depu a na první pohled nejsou škody skoro vidět. Hlavní problém se skrývá naspod vagonu. Místo podlahy zeje velká díra. Zábrany na konci koleje v těch místech totiž takzvanou skříň neboli karoserii doslova rozpáraly. Některé části jsou neopravitelné.

„Velkou část toho vozu bude nutné vyrobit zcela nově,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. U nových vlaků je skříň vagonu často vyrobena z tenkého hliníku a opravuje se jen velmi těžko. Původní odhad škody tak v tomto případě vzrostl ze čtyř až na 80 milionů korun.

Na opravu čeká i pendolino ze Studénky

Dráhy zároveň řeší blízký problém i s poškozeným pendolinem ze Studénky, u kterého se zvažovala varianta opravy spodní části a nová výroba vršku. Výrobce teď přišel s návrhem na opravu, ale konkrétní cena zatím není neznámá. „Nabídku na opravu pendolina jsme obdrželi, v tuto chvíli ji analyzujeme,“ zmínil Šťáhlavský.

Do budoucna opravy poničených vlakových souprav jednodušší nebudou. Železniční výrobci návrat od hliníku k železu neplánují.

Vydáno pod