Srážka s kamionem každého čtvrt roku? Policie se nebrání zrušení problematického přejezdu

Policie by nejspíše nebyla proti případnému návrhu na zrušení železničního přejezdu ve Studénce. S takovou myšlenkou přišel poté, co vlak na přejezdu jen těsně minul kamion, ministr dopravy Dan Ťok. Radnice naopak o přejezd nechce přijít. Rozhodující má být studie, kterou připravují policisté spolu s ministerstvem dopravy a Moravskoslezským krajem. Přejezd je problematický, protože na něm řidiči nerespektují výstražná světla. V červenci se zde stala i tragická nehoda.

Srážka pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce, při které zahynuli tři lidé, rozpoutala diskusi o zabezpečení přejezdů a železničních tratí všeobecně, ale také stočila pozornost k samotnému místu tragédie. Vyšlo najevo, že polský řidič, který vjel na přejezd v době, kdy již svítila výstražná světla, neudělal nic neobvyklého – červená světla nerespektovali řidiči ani ve dnech bezprostředně po havárii.

Dva kamiony před vlaky za čtvrt roku je příliš

Když v říjnu jen těsně ujel další kamion před přijíždějícím vlakem, přišel ministr dopravy s úvahou o zrušení přejezdu. To by pravděpodobně podpořila i policie. Nevidí totiž způsob, jak situaci změnit. „Sami to nedokážeme. Pokud budou řidiči nedisciplinovaní, tak nám zase na takový přejezd vjedou,“ řekl krajský policejní ředitel Tomáš Kužel. 

Přejezd ve Studénce paradoxně patří do kategorie, která je statisticky nejbezpečnější – má kromě výstražného kříže a světel také závory. Jeho nevýhodou je, že auta přejíždějí dlouhou vzdálenost – přes čtyři koleje. Vlaky ve směru od Ostravy navíc přijíždějí k přejezdu z oblouku, strojvedoucí tak má jenom málo času zareagovat na případnou překážku. „Ve Studénce je navíc taková situace, že je tam i nadjezd,“ poznamenal ministr dopravy.

Starosta Studénky Lubomír Šobich sice dal najevo, že by město o přejezd přijít nechtělo, ale rozhodující slovo budou mít jiní. Klíčová má být dopravní studie, kterou připravují policisté spolu s ministerstvem dopravy a Moravskoslezským krajem. „Na ní se nyní pracuje,“ poznamenal Tomáš Kužel. Zpochybnil přitom, že by ke zlepšení bezpečnosti mohl pomoci zákaz vjezdu pro kamiony do města.

Řidiči nezastavovali ani krátce po nehodě

Nebezpečné chování řidičů na přejezdu ve Studénce v posledních měsících opakovaně budilo pozornost. Ve druhé polovině července při srážce pendolina a kamionu s nákladem plechů zemřeli ve vlaku dva lidé, třetí zemřel v nemocnici a další lidé včetně strojvedoucího utrpěli těžká poranění. Vyšlo najevo, že kamion vjel na přejezd v době, kdy svítila výstražná světla, a zastavil na kolejích, když se spustily závory.

Již další den ukázaly záběry kamery u přejezdu, že navzdory tragédii neváhali další řidiči na přejezd vjet v době, kdy svítila výstražná světla. Takřka přesně čtvrt roku po tragédii potom vjel na přejezd další kamion, který opět zastavil na kolejích, když spadly závory. Řidič se tentokrát rozhodl ujet, stihl to na poslední chvíli. Vzápětí se po koleji, kterou uvolnil, prohnal vlak z Břeclavi.