Za vysoké překročení rychlosti by řidiči mohli zaplatit až 25 tisíc

Pokud řidič v obci překročí rychlost o více než 40 kilometrů v hodině (a za městem o více než padesát), měl by v budoucnu platit pokutu s horní sazbou ve výši 25 000 korun. V diskusním pořadu Partie televize Prima tento záměr oznámil ministr dopravy Dan Ťok (ANO). V současnosti je horní hranice na deseti tisících.

„V posledních 15 letech se ceník pokut a vůbec bodový systém neměnil a je potřeba přinést nějaký další podnět. Chceme výrazně zdražit největší přestupky, u těch bagatelních necháme sazby v podstatě podobné, jaké jsou," řekl Ťok. Důvodem ke změně je podle ministra mimo jiné zvyšující se počet úmrtí na českých silnicích, jichž je ročně kolem sedmi set. 

Opakované překročení rychlosti by vzhledem ke zvýšení bodového postihu z pěti na šest bodů pro řidiče znamenalo automaticky pravidlo "dvakrát a dost", tedy roční zákaz řízení. Zároveň by byla zavedena bloková pokuta 5000 korun.

Za vjetí na přejezd až pětadvacet tisíc

Dalším přestupkem, na který se ministerstvo hodlá zaměřit, je zakázané vjíždění na železniční přejezd. "Tam je dnes 2500 až 5000 korun. My chceme navrhnout stejně jako u předchozího přestupku (překročení rychlosti) 5000 až 25 000 korun," uvedl Ťok.

Podobně by měl být navýšen bodový postih a zavedena bloková pokuta v jedné sazbě 5000 korun. „Není naším cílem, abychom někoho šikanovali nebo vydělali nějaké peníze. Naším cílem je, abychom měli méně nehod,“ dodal Ťok.

Auto na přejezdu? Vlak může zastavit čidlo

Právě automobil na železničním přejezdu stál za červencovou železniční nehodou ve Studénce, při které zemřeli tři lidé, v pátek zde mezi závorami uvízl kamion znovu, řidič je ale prorazil dřív, než přijel vlak, a z místa ujel.

Zabezpečení přejezdů může vedle hrozby vyšší pokuty zlepšit také instalace laserových čidel, která v současnosti ministerstvo dopravy testuje a zvažuje jejich nasazení v příštím roce. Zařízení umí včas odhalit překážku, jako je právě uvízlé auto, a na dálku zpomalit nebo zastavit blížící se vlak (viz reportáž).

Reportáž: Bezpečnost na přejezdech mohou zvýšit čidla (zdroj: ČT24)

Nasazení technologie, kterou v současnosti testují železnice v Japonsku, Švédsku a Velké Británii, ovšem brání legislativa. V zákonech platí princip, že provoz na dráze má absolutní přednost před tím silničním. „Pokud se nám čidla osvědčí, tak budeme muset udělat legislativní změny,“ potvrzuje ministr Ťok.