Dvě miliardy míří do škol, podpoří třeba čtení nebo jazyky

Zhruba dvě miliardy korun z končícího operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost míří do mimopražských škol, a to hlavně na rozvoj čtenářství, technických dovedností žáků nebo podporu výuky cizích jazyků. Peníze ale musí instituce využít rychle – do konce kalendářního roku.

Žádná písemka, žádné zkoušení – na tuhle hodinu se sedmáci ve Slaném těší. Stráví ji totiž ve společnosti knih. Na to, co je v nich čeká, jsou zvědaví i Kamila s Josefem. Ona docela čte. „Čtu třeba fantasy a tak knížku nebo dvě za měsíc,“ říká Kamila Nedvědová. On ale spíš sedí u počítače. „Teď nečtu spíš vůbec,“ konstatuje Josef Štěpánek.

Jen na čtenářské dílny získala jejich škola z evropských fondů zhruba 120 tisíc korun. Nakoupí za ně hlavně nové knížky. „Jsou to velké peníze. Tenhle projekt byl dobrý, protože je poměrně málo administrativně náročný,“ vysvětluje ředitelka 1. stupně na ZŠ Slaný Věra Bělochová.

Školy chtějí peníze využít i na podporu výuky cizích jazyků, do zahraničí pojedou jak žáci, tak i učitelé. Na čtrnáctidenní jazykový kurs na Maltu se chystá například i angličtinářka Kateřina Mazochová. S dětmi do zahraničí sice jezdí, zlepšit si vlastní jazykové dovednosti ale pojede ve své kariéře úplně poprvé.

Učitel si nemůže dovolit vyjet do zahraničí na nějaký studijní pobyt, takže ve školství je to ojedinělá příležitost.
Kateřina Mazochová
učitelka na ZŠ Velvary

Učitelku trápí jen to, že nemohla jet už o prázdninách – její škola totiž získala z evropských peněz skoro milión a musela vypsat zdlouhavé výběrové řízení. Do zahraničí tak sice vyjede deset jejích učitelů – musí se ale za ně ale suplovat.

Dvě miliardy míří do škol, podpoří třeba čtení nebo jazyky (zdroj: ČT24)

„Podpoříme zhruba 5300 učitelů, kteří pojedou do zahraničí se jazykově vzdělávat a zhruba 60 tisíc žáků, kteří opět absolvují jazykové kursy v zahraničí,“ říká pověřený náměstek pro řízení operačních programů na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy Václav Velčovský.

Čeští učitelé ale vyrazí do zahraničí nejen kvůli jazykům, ale i na takzvané stínování. Matematici nebo přírodovědci budou v cizích školách sledovat, jak učí jejich evropští kolegové.