O2 registr vozidel nepřevezme, antimonopolní úřad soutěž zrušil

Antimonopolní úřad zrušil tendr na nového provozovatele registru vozidel, který vyhrála společnost O2. V zakázce ministerstva dopravy prý byly chyby. Rozhodnutí zatím není pravomocné, ministerstrvo proti němu podává rozklad. Firma sice výběrové řízení vyhrála, ministerstvo dopravy s ní ale nemohlo podepsat smlouvu kvůli předběžnému opatření právě ze strany antimonopolního úřadu. Smlouva se současným provozovatelem registru přitom končí už příští měsíc.

Antimonopolní úřad ministerstvu vytýká špatné vymezení minimální úrovně kvalifikačních předpokladů firem v tendru. Konkrétně jde o požadavky na vzdělání technického směru. „Přesto zadavatel v zadávací dokumentaci právě takový kvalifikační předpoklad požadoval. Úřad ve svém rozhodnutí tedy vyšel z judikatury Nejvyššího správního soudu a zadávací řízení zrušil,“ uvedl šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.

Právě na podmínku vzdělání technického směru - údajně příliš vágní na to, aby ji šlo splnit a prokázat - si stěžoval současný provozovatel registru, společnost ICZ. Stát jí teď každý rok za provoz registru platí skoro 40 milionů korun.

Za sebe musím říct, že jsem trochu v šoku. Máme zřízen úřad, který má ve svém mottu ochranu hospodářské soutěže, ale hospodářskou soutěž nám zcela zásadně brzdí nebo zamezuje.
Dan Ťok

Proti rozhodnutí ÚOHS ale na brífinku poměrně ostře vystoupil ministr dopravy Dan Ťok: „Soutěž jsme velmi důkladně připravovali půl roku, dokonce jsme její vyhlášení dvakrát odsouvali, abychom si byli jistí, že neuděláme chybu. Dne 31. července jsme od antimonopolního úřadu dostali vyjádření, že je soutěž v pořádku. Bohužel jsme 13. srpna dostali další vyjádření, že se to předchozí ruší a že je vydáno předběžné opatření, že nesmíme dále pokračovat v soutěži. Celé to vyvrcholilo 20stránkovým vyjádřením, proč by se měla soutěž zrušit. V něm se píše, že vysokoškolský zákon nezná termín ‚vzdělání technického směru‘, ale já bych rád upozornil, že dnes platí minimálně pět zákonů, které tento termín používají,“ prohlásil na tiskové konferenci ministr dopravy. Podmínku technického vzdělání je prý možné nalézt i ve výběrových řízeních antimonopolního úřadu.

Proti rozhodnutí ÚOHS podá ministerstvo rozklad a pokud by s ním neuspělo, tak je ochotné se soudit, protože soutěž na provoz registru považuje za správně vypsanou.

Registr v roce 2012 opakovaně kolaboval

Nový provozovatel měl zajistit bezproblémový chod registru vozidel. Ten totiž v létě roku 2012 opakovaně zkolaboval a ještě několik měsíců poté se potýkal s problémy a byl pomalý. Firma O2 navíc nabídla výrazně nižší cenu, než ministerstvo očekávalo. Podle informací ČTK nabídla O2 cenu 40 milionů na celé tříleté období – ministerstvo přitom očekávalo, že ho provoz registru vyjde asi na 140 milionů.

Ministr dopravy Dan Ťok už dříve prohlásil, že jeho ministerstvo musí zajistit bezproblémový provoz registru a neobtěžovat lidi dalšími problémy s touto veřejnou službou.

  • Registr vyřizuje žádosti spojené s přihlašováním a odhlašováním automobilů. Dosavadní provozovatel ICZ nahradil dřívějšího provozovatele, firmu ATS Telcom. Ta systém spravovala od léta 2012, kdy registr přešel pod ministerstvo dopravy. Komplikovaný přechod z jednoho úřadu na druhý způsobil dlouhé fronty žadatelů o změny v registru na přepážkách.