O staré pneumatiky se postarají výrobci. Část Senátu vznáší výhrady

Novela zákona o odpadech, která ve středu prošla horní komorou, přináší změny ve sběru použitých pneumatik a zavádí takzvaný kolektivní systém pro jejich zpětný odběr. Obcím by měl usnadnit likvidaci starého obutí ve sběrných dvorech, podle části senátorů ale jde na ruku výrobcům a prodejcům – o odběr se totiž mají starat jen firmy, které na trh pneumatiky posílají a prodávají je po stovkách tun.

Řidič, který vrací použité pneumatiky, musí navštívit obecní sběrný dvůr (a zaplatit případný poplatek) anebo pneuservis (bez poplatku). Cílem normy je zajistit, aby pneumatiky nekončily na skládkách nebo v kamnech.

Postarat se o to mají výrobci a prodejci pomocí kolektivního systému pro zpětný odběr pneumatik. Ten bude moci provozovat jenom společnost s ručením omezeným nebo akciová společnost. Jejími zakladateli smějí být jen firmy, které nejméně tři předcházející roky uváděly na trh pneumatiky a v posledních třech kalendářních letech jich prodaly nejméně tisíc tun.

ÚOHS: Novela může mít negativní dopad na trh

Senátorka Jitka Seitlová (za SZ) tvrdí, že návrh sepsali tři nebo čtyři výrobci a prodejci pneumatik – a právě oni nyní získávají možnost kolektivní systém provozovat. Nelíbí se jí ani to, že ho poslanci vložili do vládní předlohy bez dalšího projednání.

„Najednou se nám objeví tento uspěchaný návrh, já bych řekla trošku lobbistický, který zvýhodní určitou skupinu těch, kteří chtějí pneumatiky zpětně odebírat,“ prohlásila Seitlová a ve své kritice se odvolala i na výhrady Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Právě ÚOHS totiž výhrady vznáší rovněž. A ani jemu se nelíbí, že provozovatelem systému by měly být jenom větší firmy: „Novela obsahuje některá ustanovení, jež mohou mít ve svém důsledku negativní dopad na tržní prostředí.“ Seitlová proto neúspěšně navrhla, aby Senát vrátil novelu sněmovně s pozměňovacím návrhem, který by vstřícnost vůči stálicím na trhu vyřadil.

Reportáž: Senát se přel o zákon o odpadech (zdroj: ČT24)

Senátor z ODS: Pneumatiky podraží

Na tom, kde řidič sjeté gumy odevzdá, by se nemělo nic měnit. Jen na účtence za novou pneumatiku přibude kromě ceny pneumatiky i vyznačený příspěvek na recyklaci, který se dnes samostatně neuvádí. „Náklady za zpětný odběr – recyklaci a logistiku – jsou již nyní zahrnuty v ceně výrobku a dojde pouze ke zviditelnění uvedené částky,“ uvádí tajemník Asociace výrobců a dovozců pneumatik Radim Filák.

Senátor Miloš Vystrčil (ODS) ale prohlásil, že navržený systém pouze zdraží pneumatiky a kvalita jejich odběru se stejně nezlepší. "Tato cesta je velmi špatná," přidal se Jan Horník (STAN).

Brabec: Kartel tu nevzniká

Ministr Brabec se za zákon i se spornou pasáží přimlouval. Odmítl obavu senátorky Seitlové, že by vznikl kartel, který by omezoval menší a nové výrobce a prodejce. „Projekt je několik let diskutován, žádný kartel tam nevzniká a chci zdůraznit, že systém přinese zvýšení počtu sběrných míst,“ prohlásil.

Ujistil také, že pro občana vyjde nový systém levněji. Řekl, že návrh obsahuje už zhruba 90 procent z toho, co samo ministerstvo chystá v novém zákoně o výrobcích s ukončenou životností. Poukazoval i na to, že takový kolektivní systém má už 13 evropských zemí.