ÚS: Pojišťovny musí při krachu cestovní kanceláře vyplácet plnou cenu zájezdu

Brno - Ústavní soud v Brně rozhodl o tom, že pojišťovny mají klientům zkrachovalých cestovních kanceláří zaplatit plnou cenu zájezdu. Nezáleží přitom na výši uzavřené pojistky. Na základě svého verdiktu se tak zastal klienta zkrachovalé cestovní kanceláře Parkam Holidays a zamítl stížnost pojišťovny Generali. Ta se na soud obrátila s tím, že není její chybou nedostatečné pojištění kanceláře a že nemá nést odpovědnost za škodu nad rámec řádně uzavřené pojistky.

Klient plánoval s cestovní kanceláří Parkam Holidays vyrazit na dovolenou. Zájezd se ale nekonal, protože kancelář zkrachovala a skončila v konkurzu. Klient následně dostal od pojišťovny odškodnění ve výši přes třináct tisíc korun, jenže plná cena zaplacené dovolené byla skoro 24 tisíc.

Poškozený se proto rozhodl po pojišťovně vymáhat peníze soudně. Necelých deset tisíc korun mu opravdu Obvodní soud pro Prahu 2 přiznal s tím, že v případě krachu cestovní kanceláře má klient nárok na navrácení plné ceny. Ke stejnému závěru dospěl také Ústavní soud (ÚS) v Brně, na který se obrátila pojišťovna se svou stížností. Podle něj byl postup pražského soudu správný. Soud si totiž údajně ze dvou variant vybral variantu v souladu s právem Evropské unie.

Sporný zájezd s CK I. PARKAM HOLIDAYS

  • destinace: Primorsko, Bulharsko
  • cena: 23 384 Kč
  • odškodnění od pojišťovny: 13 788 Kč
  • žaloba: o 9 596 Kč

Podle pojišťovny ale verdiktem obvodního soudu bylo dotčeno její právo na majetek a spravedlivý proces. Tvrdila, že není její chybou nedostatečné pojištění kanceláře a že by bylo jak proti principům pojišťovnictví, tak proti samotné smlouvě, aby nesla odpovědnost nad rámec řádně uzavřené pojistky.

Generali tvrdí, že postupovala v souladu s platným právem. „Předvídatelnost soudních rozhodnutí vzala tímto verdiktem za své. Působíme ve více než 60 zemích světa a v žádné z nich jsme se nesetkali s tím, že by soukromý subjekt nesl neomezenou odpovědnost za podnikání cestovních kanceláří. To je role, která přísluší státu,“ okomentoval případ mluvčí pojišťovny Jiří Cívka.

Podle Ústavního soudu ale povinnost plné náhrady plyne ze zákona o podnikání v cestovním ruchu. „Minimální limity sjednaného pojištění mají jen globálně eliminovat podhodnocování rizik při uzavírání pojistných smluv, kdy při sjednávání pojištění zpravidla není zřejmé, v jakém objemu budou zájezdy v příslušném roce prodány,“ řekl ústavní soudce Jan Filip. Generali uvedla, že je po zamítnutí stížnosti ÚS připravena předložit celou věc Evropskému soudnímu dvoru.

Za poslední tři roky zkrachovalo už téměř 20 cestovních kanceláří

Kvůli krachu cestovní kanceláře v roce 2011 neodjela na zaplacený zájezd velká část jejích klientů. Pojišťovna Generali jim pak vyplatila náhradu v takové výši, jakou měla sjednanou s Parkam Holidays. Tato částka ale pokryla jen 60 procent nákladů, protože celková částka, na kterou byla kancelář pojištěna, byla ve skutečnosti nižší než skutečná cena prodaných zájezdů.

Potíže cestovních kanceláří každou sezonu dopadnou i na několik stovek lidí. Letos už úpadek ohlásily dvě. Jedna z nich - Marine Tour - měla v zahraničí sedm set turistů, další necelé čtyři tisíce na odjezd nebo odlet čekaly. Během loňské sezony i roku 2013 skončilo shodně šest cestovek. Mezi největší pády cestovních kanceláří za poslední roky patří před pěti lety zkrachovalá společnost Sunny Days. O rok dříve skončila také Tomi Tour. V zahraničí tehdy zůstalo 3 400 lidí a skoro 15 tisíc dalších mělo zájezd koupený.