Italská firma dálnici D1 nezmodernizuje kvůli podezřele levné nabídce

Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyloučilo italskou stavební společnost Serenissima Costruzioni i ze třetího tendru na modernizaci dálnice D1, do kterého se firma přihlásila. V soutěži na modernizaci úseku mezi Měřínem a Velkým Meziříčím společnost podala mimořádně nízkou cenovou nabídku, kterou ale nedokázala zdůvodnit. Žádný jiný z uchazečů vyřazený nebyl.

Cenu modernizace sedmikilometrového úseku odhadlo ŘSD na miliardu korun, s takovou nabídkou přišlo i sdružení firem Eurovia a Strabag, které navrhlo druhou nejlacinější cenu. Italská firma byla o 150 milionů levnější. ŘSD se obává, že nabídka italské společnosti by nepokryla všechny náklady, především u položek na stavbu mobilních svodidel a požadovaných telematických technologií.

Zhruba o stejnou sumu byla Serenissima Costruzioni lacinější i ve dvou předchozích soutěžích na rekonstrukci úseků mezi Ostrovačicemi a Kývalkou a mezi Hvězdonicemi a Ostředkem, ze kterých ji ŘSD rovněž vyloučilo. Společnost si proti předchozímu vyloučení stěžovala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ten ale její stížnost nedávno zamítl. Serenissima Costruzioni se neodvolala, práce mezi Hvězdonicemi a Ostředkem tak mohou začít v polovině května. Smlouvu s druhým v pořadí, konsorciem společností Metrostav, Swietelski a Hochtief, které úsek zmodernizuje, ŘSD podepíše ve čtvrtek 30. dubna.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva měla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, k jejich obnově má docházet postupně. Ještě letos chce ŘSD vypsat výběrová řízení na modernizaci dalších dvou úseků.