Vyhláška ztěžuje život zlodějům, krádeží kovů bylo téměř o polovinu méně

Policejní statistiky ukazují, že ve srovnání s loňským rokem klesla letos v prvním čtvrtletí škoda z krádeží kovů přibližně na 60 procent. Nová vyhláška od začátku března nařizuje jen bezhotovostní platby za odevzdaný kovový odpad. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) tak změna nese první pozitivní výsledky.

Policie letos v prvních třech měsících zaznamenala 2061 trestných činů souvisejících s krádežemi kovů. Jde o jednoznačný pokles oproti předchozímu roku. Loni jich za stejné období bylo 3616. Škoda způsobená těmito trestnými činy klesla meziročně z 256 milionů korun na 102 milionů, uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Nejvíce trestných činů ubylo právě v březnu, kdy začala vyhláška platit. „Není to samozřejmě jen díky tomu, je to i díky práci Policie ČR, která zintenzivnila činnost v této oblasti. Sama policie ale říká, že jí bezhotovostní vyhláška velmi pomohla,“ řekl Brabec.

Vyhláška, podle které není možné za výkup kovů platit hotově, má zatím za následek dva efekty. Vedle poklesu krádeží kovů má novinka dopad i na majitele výkupen kovového šrotu. Příjmy jim klesly od začátku března až o polovinu. Shodují se, že předpis poškozuje jejich byznys.

V Moravskoslezském kraji jsou potíže s krádežemi kovů dlouhodobé. Provozovatelé tvrdí, že se může výkup šrotu přesunout do Polska, kde jsou výkupní ceny až o pětinu vyšší. Vývoz odpadu ale české zákony zakazují. Brabec bude kvůli tomu v pondělí jednat se svým polským protějškem.

Ministerstvo také pošle nejpozději do konce týdne do meziresortního připomínkového řízení dokument, který má do budoucna ještě změnit a zpřísnit podmínky sběru. Zhruba za měsíc by se mohl dostat na jednání vlády.

Statistiky krádeží a škod

Policie v roce 2013 zaznamenala 11 786 krádeží kovových materiálů se škodou za 509 milionů korun, přičemž tato čísla zahrnují pouze trestné činy, nikoliv přestupky, kterých je několikanásobně více. Pokud by se připočetly i přestupky a nenahlášené škody, částka by pravděpodobně přesáhla jednu miliardu, uvádí materiál ministerstva. Na železnicích dosáhly předloni škody 29 milionů korun. Pachatelé nejraději „sbírají“ plechy, trubky, dopravní značky, okapy, kabely a hutní materiál.