Letos se bude stavět pouze D3 a dalších 31 úseků silnic

Silničáři dnes začali s výstavbou dalších dvou úseků dálnice D3, která má spojit Prahu a České Budějovice. Osm kilometrů vyjde stát na 1,4 miliardy korun a řidiči by po nich měli jezdit do tří let. Je to jediná dálnice, kterou silničáři letos budou stavět. Vedle toho stále pokračuje modernizace D1 a plánují se také další tři desítky projektů na silnicích vyšších tříd.

Pětikilometrový úsek D3 přibude mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem, mezi Borkem a Úsilným pak vzniknou dalčí tři kilometry. Zahájení výstavby se zúčastnil i ministr dopravy Dan Ťok a premiér Bohuslav Sobotka. Podle něj se investice do prodloužení dálnice D3 projeví nejen ve vyšší konkurenceschopnosti Jihočeského kraje či na jeho vyšší atraktivitě pro domácí a zahraniční investory, ale podpoří se také stavební sektor a regionální zaměstnanost. „Nedávno jsme si připomněli 25 let od pádu železné opony, ale když se podíváme na dálniční propojení s našimi sousedy, vypadá to, jako by nezmizela. Za 25 let jsme nebyli schopni vybudovat dálniční propojení s klíčovými zeměmi,“ uvedl premiér a naráží tak na dodnes chybějící dálniční spojení s Rakouskem.

Úsek dálnice D3 z Českých Budějovic do Mezna na Benešovsku by mohl být hotový v roce 2017. ŘSD plánuje ještě v letošním roce zahájit výstavbu na úseku mezi Bošilcem a Ševětínem. Na úsek Ševětín–Borek by pak měl být vypsán tendr. Oba tyto úseky, dlouhé celkem 19 kilometrů, se nacházejí mezi dnes zahajovanými stavbami. 

Vedle stavby dalšího úseku dálnice D3 plánuje Ředitelství silnic a dálnic letos zrealizovat 31 nových staveb. Půjde o silnice vyšších tříd v celkové délce 124 kilometrů. Státní kasu to přijde na 94 miliard korun. Zrychlit by se měla zejména výstavba páteřních komunikací, které vedou k hranicím, a počítá se i se stavbou obchvatů Znojma, Lechovic a severní části Opavy.

„Já věřím, že v Českých Budějovicích budeme už v roce 2018. Sjezdů kolem tohoto města je však podle platných pravidel příliš – teď debatujeme i s krajem o tom, že možná jeden či dva zrušíme a mohli bychom pokračovat tak, jak je dálnice naprojektována,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Stavba prý bude pokračovat tak, aby se nemuselo měnit ani územní rozhodnutí ani stavební povolení. 

Dokončení celé jihočeské části dálnice D3 a na ni navazující rychlostní komunikace R3 se pak plánuje na rok 2021, kdy je poslední možnost čerpat na tuto stavbu evropské dotace. Dálnice má spojit Prahu, Tábor a České Budějovice, a z Třebonína pokračovat jako rychlostní silnice k rakouským hranicím. V současnosti je v provozu dvaačtyřicetikilometrový úsek mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí. Předpokládané náklady na celou stavbu jsou zhruba 80 miliard korun.

„Mně se moc dobře neposlouchá, že rakouská strana je připravena být na hranicích v podstatě za dva roky – bude chvíli čekat na nás. Pro nás je důležité, abychom pro to propojení využili i evropské finance,“ dodal Ťok.

Rekonstrukce dálnice D1 v roce 2015
Zdroj: ČT24

Opravy D1 po zimní pauze pokračují

Už od minulého týdne pokračuje také modernizace dálnice D1. Mezi Brnem a Prahou jsou v těchto dnech uzavřeny tři úseky - u Velké Bíteše, u Jihlavy a také u Lokte. Na všech místech je doprava svedena do jednoho jízdního pruhu a rychlost je omezena na 80 kilometrů v hodině.

V úseku mezi Velkou Bíteší a Velkým Meziříčím se kvůli omezení dopravy do jednoho pruhu mohou nárazově vytvářet kolony, a to hlavně ráno a odpoledne. Policisté nicméně nedoporučují snažit se úseku vyhnout. Uzavřená je kvůli opravám totiž i souběžná silnice č. 602. U Jihlavy na 112. kilometru se zase nedá ve směru jízdy z Brna do Prahy na dálnici najet ani z ní sjet. Řidiči musejí po objížďce přes Velký Beranov. Při zhruba desetiminutovém zdržení si zajedou 15 kilometrů navíc.

Vedle toho dnes u dálnice D8 skončila sanace svahu, který se předloni sesunul na rozestavěnou vozovku. Další odstraňování sesunuté půdy by mělo pokračovat v listopadu. Souběžně stále pokračují samotné stavební práce na D8, takže by dálnice mohla být zprovozněna na konci příštího roku.

Z rychlostních silnic dálnice?

Do třetího čtení dnes ve sněmovně prošla novela, podle níž by stát administrativně změnil rychlostní silnice na dálnice. (čtěte více)

Rychlostní silnice se zřejmě škrtnutím pera změní na dálnice (zdroj: ČT24)