Soud zrušil čtvrtmiliardovou pokutu pro ČD za zneužití dominantního postavení

Brno - Krajský soud v Brně dnes zrušil čtvrtmiliardovou pokutu, kterou Českým drahám v roce 2009 uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě. Případ se vrací na antimonopolní úřad. Pokuta byla jednou z nejvyšších, jakou kdy ÚOHS pravomocně jedné firmě uložil. Mluvčí úřadu Martin Švanda dnes v reakci uvedl, že ÚOHS zatím neobdržel písemné vyhotovení rozsudku, se kterým se musí nejdříve seznámit.

Firma měla původně platit 270 milionů, bývalý předseda ÚOHS Martin Pecina ale pokutu následně snížil na 254 milionů. Sankci původně Krajský soud v Brně potvrdil. V dubnu 2011 uvedl, že není nikterak nepřiměřená, nespravedlivá nebo likvidační.

„V tuto chvíli nemáme plné znění rozhodnutí soudu, ale už nyní můžeme říci, že ho považujeme za velký úspěch. Soud rozhodl v náš prospěch a jsme přesvědčeni, že pokuta by měla být na základě tohoto rozsudku zažehnána“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

České dráhy proti nařízené částce protestovaly a požadovaly, aby pokuta za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo. Případem se následně zabýval Nejvyšší správní soud, který předchozí verdikt Krajského soudu v Brně zrušil.

Krajský soud nyní musel respektovat závěry NSS. „Ve správním řízení jednak nebylo prokázáno uplatňování podnákladových cen, jednak nebylo možno pro posouzení věci použít jeden z důkazů, který nebyl opatřen zákonným způsobem. Obojí bylo důvodem ke zrušení rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl soudce Krajského soudu v Brně David Raus.

České dráhy podle ÚOHS ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny. U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly k dlouhodobé spolupráci. Prý to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří nedostali lepší cenové podmínky.

Podle antimonopolního úřadu ČD nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm. ČD také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět ztížen vstup na trh konkurenci.

Podle ÚOHS toto jednání mělo s vysokou pravděpodobností vliv na zákazníky, neboť zvýšené ceny se odrazily i v cenách pro konečné spotřebitele těchto služeb. Ačkoliv dráhy s výkladem ÚOHS nesouhlasí, upustily od kritizovaného jednání po rozhodnutí úřadu.

Vydáno pod