Jak při jízdě změřit bezpečnou vzdálenost mezi auty?

Nedodržování bezpečné vzdálenosti je druhou nejčastější příčinou dopravních nehod, v provozu ho přitom nikdo nehlídá. Policie to chce změnit a volá po změně zákona, který by zavedl kontrolu dodržování bezpečné vzdálenosti. Podle odborníků je potřeba mít alespoň dvousekundovou rezervu na reakci, raději ale víc.

Bezpečná vzdálenost se dá odhadnout snadno. Stačí zaměřit se na jeden pevný bod, třeba patník, a od chvíle, kdy ho předchozí auto mine, napočítat dvě vteřiny. „Realita ve městě je taková, že když se podíváme, ta vozidla mají kolem dvou vteřin, některá míň, tím pádem ten řidič nezabrzdí tak, jak by měl,“ řekl ale mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Podle policie řidiči podceňují bezpečnou vzdálenost i proto, že pokuta hrozí řidiči, jen pokud kvůli nedostatečné vzdálenosti opravdu nabourá. „Kontrolovat rozestupy v běžném provozu je víceméně nemožné, protože zákon vzdálenost přesně nedefinuje, a není ji tedy možné vymáhat,“ vysvětlil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Dodržovat bezpečnou vzdálenost je snadné, řidiči ji ale podceňují (zdroj: ČT24)

V sousedních státech - hlavně v Německu - se podobné prohřešky tvrdě trestají. Česko si podobné opatření předsevzalo ve své strategii silničního provozu. Přípravy ale zatím váznou. „V současné době diskutujeme o této problematice, ale je to otázka změny legislativy,“ potvrdil Lerch. „Prověříme i možnost, že by zákon exaktně, tedy v metrech nebo časově stanovil, co přesně je bezpečná vzdálenost,“ dodal mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. To ale může trvat i několik let.

Zatím proto silničáři zkoušejí řidiče nabádat po dobrém. Šipky na silnici řidičům naznačují, jak mají jet za sebou daleko. Podobně se začaly u silnic objevovat i značky přikazující řidičům kamionů, aby si nechávali padesátimetrové rozestupy a aby neblokovali odbočovací pruh. Problém je ale stále stejný, řidiči ani tyto značky příliš nedodržují a ani to prakticky nikdo nehlídá.