Neúspěšný italský uchazeč o práce na D1 podá stížnost k ÚOHS

Italská stavební firma Serenissima Costruzioni se po neúspěchu v soutěžích na modernizaci částí dálnice D1 obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli jednomu z tendrů. ČT to potvrdil advokát Jiří Wytrzens, který firmu v Česku zastupuje. Mohlo by to znamenat další zdržení v rekonstrukci, která přitom podle údajů ministerstva dopravy nabrala již dvouleté zpoždění.

Serenissima Costruzioni podá stížnost k ÚOHS v nejbližších hodinách vzhledem k tomu, že se blíží konec lhůty. „Mohu říct, že klient již složil kauci,“ uvedl Jiří Wytrzens. ÚOHS poté bude rozhodovat o vydání předběžného opatření, kterým by mohl ŘSD zamezit v podpisu smlouvy s vítězi tendru. „Jestli dostane podání, tak zjistí, jestli byly splněny podmínky pro vydání předběžného opatření. Pokud ne, tak začneme stavět,“ uvedl počátkem března v Událostech ministr dopravy Dan Ťok.

Italové nabídli o 150 milionů méně

ŘSD italskou firmu vyřadilo kvůli nekompletní dokumentaci, přestože nabídla nejnižší cenu. „Serenissima construzioni ve své nabídce nepředložila přílohu C soupisu prací stavby 'Seznamy hodinových sazeb a cen materiálů, profesí a strojů', která je nedílnou součástí soupisu prací stavby,“ uvedlo ŘSD jako důvod vyloučení. Podle zástupců italské společnosti ale pravidla tendru umožňovala dodání této přílohy dodatečně a už dříve avizovali, že využijí proti svému vyřazení všech opravných prostředků. Zakázku na opravu úseku mezi Hvězdonicemi a Ostředkem poté vyhrálo sdružení společností Swietelski a Hochtief vedené Metrostavem. To zvítězilo s cenou 550 milionů korun, zatímco vyřazená italská společnost nabízela bezmála 400 milionů. Hodnotu projektu na modernizaci zhruba pětikilometrového úseku Hvězdonice–Ostředek odhadovalo ŘSD při zadání stavební zakázky na necelých 580 milionů korun.

Události: Modernizace D1 pokračuje, nikoli bez komplikací (zdroj: ČT24)

ŘSD vyloučilo společnost Serenissima Costruzioni i z druhého tendru na modernizaci D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, kde se vítězem stala Skanska. Proti oběma rozhodnutím se italští stavbaři odvolali.

Modernizace dálnice D1 začala v roce 2013, proběhne postupně v 21 úsecích. Týká se dálničního úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Její součástí je důkladná rekonstrukce samotné dálnice, přestavba nadjezdů a také rozšíření obou jízdních pásů. Loni skončily opravy prvních dvou úseků, na dalších dvou práce stále pokračují. ŘSD chce letos zahájit přípravné práce ve třech úsecích, kromě zmíněných staveb Hvězdonice–Ostředek a Ostrovačice–Kývalka půjde také o úsek Měřín – Velké Meziříčí západ.