Modernizace D1 se protahuje, ode dneška omezen průjezd dalším úsekem

Ministerstvo dopravy hledá způsob, jak urychlit opravu dálnice D1 a zároveň řidičům maximálně ulehčit průjezd uzavírkami. Opravy D1 měly původně skončit v roce 2018, nyní se počítá s rokem 2020. Urychlit práce by mohlo zvýšení počtu uzavírek, které silničáři budou opravovat najednou, a zároveň co možná nejširší pruhy v místě oprav. To by mohlo vyřešit například zúžení středního dělicího pásu, řekl na dnešní konferenci k opravám dálnice D1 ministr dopravy Dan Ťok. Ode dneška je provoz po zimě opět omezen mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem.

Události: Modernizace D1 pokračuje, nikoli bez komplikací (zdroj: ČT24)

Celá modernizace D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou by měla být podle aktuálního harmonogramu dokončená nejdříve v roce 2020. Skluz proti původnímu rozvrhu způsobilo to, že dvojice úseků z prvních čtyř nebyla dokončena včas a budou se stavět ještě během letošního roku. K nim by se ještě měla připojit trojice nových úseků. „Pojďme vést odbornou debatu. Je dogma, že se mají opravovat čtyři úseky najednou a je to maximum? Nebo když už to zavřeme, tak jich budeme opravovat osm?“ řekl dále Ťok. Zároveň uvedl, že by byl rád, pokud by se na opravách takto významné dopravní tepny pracovalo sedm dní v týdnu.

  • „Rok 2020 byl termín, který jsme sdělili panu ministrovi, on nás požádal o urychlení. Takže my teď pracujeme na kritických cestách a analyzujeme, jestli bychom třeba mosty nemohli udělat v předstihu,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

S rozšířením dálnice do středového pásu počítal už návrh majitele společnosti Student Agency Radima Jančury, který prosazoval takzvanou metodu fragmentace. Ta spočívá v rozbití stávajícího betonového povrchu na jemnou drť a přetažení této hmoty silnou vrstvou asfaltu. Touto metodou se při další fázi modernizace D1 vážně zabývalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni v létě za působení bývalého ředitele Jana Kubiše. Ten ale záhy na post v ŘSD rezignoval.

Rekonstrukce dálnice D1 v roce 2015
Zdroj: ČT24

Rozšíření dálnice do středové části přináší řadu problémů, které by bylo nutné řešit. Ve střední části jsou totiž vedené kabely a je zde i odvodňovací potrubí. Bezpečnost řidičů by se ale podle Ťoka nikterak nesnížila, betonové středové svodidlo by podle něj bylo stejně efektivní jako stávající dvojice ocelových pásů a pruh křoví.

Provoz je v současné době omezen mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem, kde dnes začala příprava na rekonstrukci jízdního pásu ve směru na Prahu. V opačném směru dělníci připravují provizorní značení a svodidla, jezdí se proto pouze v jednom pruhu s výjimkou páteční odpolední špičky, kdy budou k dispozici dva pruhy. Koncem března potom začne vlastní modernizace, při které se bude obousměrně jezdit v jedné polovině dálnice, řidiče tak budou čekat zúžené jízdní pruhy a betonová svodidla.

obrázek
Zdroj: ČT24

Stavbaři měli práci dokončit již loni na podzim, Ředitelství silnic a dálnic však po dokončení rekonstrukce směru na Brno rozhodlo o pozastavení modernizace u Jihlavy kvůli obavě z brzkého příchodu zimy. Druhá polovina vozovky tak ještě zůstala ve starém. Stavební firmy nyní žádají od státu kvůli jeho loňskému rozhodnutí odškodné v řádu desítek milionů korun. „My s tím zásadně nesouhlasíme. Jednání, která teď vedeme, jsou poměrně tvrdá,“ zdůraznil však ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Práce mezi Lhotkou a Velkou Bíteší začaly již v prvním březnovém týdnu. I tento úsek měl být hotov loni, stavbu však zdržel spor mezi dodavatelem a ministerstvem dopravy o vícepráce. I u Velké Bíteše zbývá dokončit jeden jízdní pás.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně. ŘSD chce letos zahájit přípravné práce v úsecích Hvězdonice–Ostředek, Měřín – Velké Meziříčí západ a Ostrovačice–Kývalka.