Stát chce posílit vliv na střední školy, financovat chce potřebné obory

Praha – Na kvalitu výuky namísto počtu žáků chce nadále ministerstvo školství klást důraz při financování základních a středních škol. Stát by měl ze 70 procent určovat, které obory jsou klíčové. Ministr Marcel Chládek (ČSSD) je však přesvědčen, že reforma financování regionálního školství se neobejde bez zvýšení rozpočtu jeho resortu.

Marcel Chládek jednal o financování regionálního školství s představiteli krajů a shodli se, že současný systém, postavený na financování škol podle počtu žáků, je přežitý. Ministerstvo proto chce stanovit kvalitativní kritéria, podle kterých bude základní a střední školy posuzovat. U základních škol bude klíčová dostupnost, u středních potom především uplatnitelnost oborů na trhu práce. „Víme, na čem máme postavené strojírenství, víme, na čem máme postavený průmysl. Například si můžeme dovolit s určitostí říct, které obory potřebujeme vysokoškolské, středoškolské, učební,“ řekl ministr školství. Zdůraznil přitom, že zahraniční firmy nechtějí zajišťovat rekvalifikace. Chce, aby potřebnost oborů určoval ze 70 procent stát, krajům ponechá vliv pouze na menší část oborů. Případně budou moci regiony ještě navýšit prostředky na státem prosazené obory.

Zástupci krajů měli k ministerským materiálům výhrady především v oblasti středního školství. „Máme celou řadu problémů, které musíme doladit,“ poznamenala členka školské komise Asociace krajů Věra Palková. Mimo jiné je podle ní potřeba vyřešit financování asistentů pedagoga, na něž jsou v současné době prostředky nedostatečné.

Brífink ministra a zástupců krajů: Financování škol se změní (zdroj: ČT24)

Výhrady má také organizace EDUin, která se věnuje propagaci vzdělávání. Podle jejího vedoucího komunikace Bohumila Kartouse chybí ministerstvu školství dlouhodobé prognózy, podle kterých by mohlo určit potřebnost jednotlivých oborů. „Nejdelší prognóza je na pět let, a to je strategie vzdělávání 2020, která je součástí celé evropské strategie, ale tam není jednoznačně řečeno, jaká bude progrese ekonomiky,“ řekl. Ministr Chládek tak podle něj podléhá tlakům českého průmyslu.

Ministerstvo školství má zatím pouze dílčí údaje, kolik by měla taková reforma financování regionálního školství stát, ty ale naznačují, že bude nutné rozpočet zvýšit. Například zlepšení inkluze handicapovaných a jinak znevýhodněných žáků do běžných škol by si podle Chládka vyžádalo zvýšení současných dvoumiliardových výdajů na tuto oblast na dvojnásobek.