Opravu D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou dostala Skanska

Zakázku na modernizaci dálnice D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou vyhrála společnost Skanska. Za opravu zhruba čtyřkilometrového úseku požadovala cenu 452 milionů korun. Vítěze tendru doporučila výběrová komise Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) poté, co vyloučila nejlevnější nabídku italské společnosti Serenissima construzioni. Proti rozhodnutí ŘSD se mohou neúspěšní uchazeči odvolat.

„Serenissima construzioni ve své nabídce nepředložila přílohu C soupisu prací stavby ´Seznamy hodinových sazeb a cen materiálů, profesí a strojů´, která je nedílnou součástí soupisu prací stavby,“ uvedlo k důvodům vyloučení italské stavební firmy ŘSD. Té ředitelství zavřelo dveře i v dalším tendru na modernizaci D1 - úseku mezi Hvězdonicemi a Ostředkem. Tady zvítězilo konsorcium tvořené společnostmi Metrostav, Swietelski a Hochtief.

Neposkytnutím přílohy sloužící pro budoucí výpočet ceny víceprací, by byla podle ŘSD italská společnost zvýhodněná proti ostatním uchazečům, které materiál dodaly. Ta ale s vyřazením z tendrů nesouhlasí a chystá se proti rozhodnutí ŘSD podat námitku a případně i je ochotná spor řešit i soudně, píší Hospodářské noviny. Podle ní pravidla tendru umožňovaly dodatečné dodání přílohy.

Úseků na D1 je k opravě víc

Modernizace úseku mezi Ostrovačicemi a Kývalkou je jedním ze tří, které chce ŘSD v letošním roce začít stavět. V plánu je rovněž modernizace dálničních úseků Měřín - Velké Meziříčí a Ostrovačice - Kývalka. Pokračovat budou rovněž zpožděné stavby na úsecích Větrný Jeníkov - Jihlava a Lhotka - Velká Bíteš, které nebyly dokončenu v loňském roce.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl: Chyby italského uchazeče byly zásadní (zdroj: ČT24)

Hodnotu projektu na modernizaci zhruba pětikilometrového úseku Hvězdonice - Ostředek odhadovalo ŘSD při zadání stavební zakázky na necelých 580 milionů korun. Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně.