Domácí vzdělávání představuje východisko pro šikanované děti

Praha – Rozsáhlá novela školského zákona je dnes na programu jednání Poslanecké sněmovny; řeší mimo jiné možnost učit děti doma i na druhém stupni základní školy. V současnosti v České republice probíhá testovací projekt zahrnující 229 dětí na šesti školách. Ředitel ZŠ Březová Ludvík Zimčík si domácí výuku nemůže vynachválit, podle něj pomáhá třeba vrcholovým sportovcům nebo dětem, které zažily šikanu.

Základní škola Březová umožňuje domácí vzdělávání už sedmým rokem. Z druhého stupně se doma vzdělává 152 žáků, z toho dvě třetiny dlouhodobě. „Znalosti těch, kteří se učí doma, se od těch, kteří se učí ve škole, vůbec neliší. Většina žáků se učí velmi dobře, přechází na střední školy s maturitními obory s velmi dobrými výsledky,“ konstatoval ředitel školy Ludvík Zimčík.

Podle jeho slov má škola každodenní kontakt s žáky díky internetovému programu. Vyučující má tedy velmi dobrý přehled o aktivitách žáků, jako kdyby seděli přímo ve třídě. Děti rovněž často využívají konzultací přes skype. „Od září jsme to začali provozovat pro šestý až devátý ročník, ale rodiče žáků z prvního stupně si to vyžádali také,“ přiblížil.

Alena Stašková využila možnost domácího vzdělávání pro svého syna. „Učí se tak velmi rád, konečně má ke škole zas pěkný vztah,“ popsala změnu, která s domácí výukou přišla. Hoch má aspergerův syndrom, s poslední asistentkou neměla rodina příliš dobrou zkušenost, chlapec se navíc ve škole setkával se šikanou. „Tak jsme ho nechali doma,“ pochvaluje si změnu Alena Stašková. Podle ní má dokonce syn víc času na kroužky, kde si nakonec našel mnohem víc kamarádů, než měl ve škole.

Ludvík Zimčík: Doma jako ve škole. Není v tom rozdíl (zdroj: ČT24)

Děti, které zažily šikanu, patří k těm, které domácí výuku využívají, řekl ke své zkušenosti ředitel Zimčík. Další skupiny představují vrcholoví sportovci, kteří potřebují zvláštní časový režim. Třetí skupinu představují děti s tělesným nebo psychickým znevýhodněním a čtvrtou skupinu představují děti rodičů, kteří mají svůj názor na vzdělávání. „Moje zkušenosti jsou velmi pozitivní. Jde o skvělé lidi, skvělá děcka a mnohdy jen zírám, co všechno zažila,“ dodává Ludvík Zimčák.