Situace se lepší, romské děti ale při zápisu stále nemají všude rovné možnosti

Brno – Pokud se romský rodič rozhodne zapsat své dítě na školy, která není otevřeně určena romským dětem a která není spádová, může narazit na problémy. Česká televize kvůli tomu otestovala čtyři brněnské školy v období, kdy už mnohdy první zápisy proběhly. Povinnost zapsat dítě do školy pro nadcházející školní rok vyprší 15. února.

Z odborného hlediska by mohlo jít o diskriminaci, z lidského může jít o ztrátu naděje. Reportér České televize se dvěma figurantkami Silvou a Romkou Terezou obešel čtyři základní školy v Brně. Měli zjistit, jestli by byl možný zápis jejich dítěte na škole, i když tam spádově nepatří, což zákon umožňuje. V jednom případě narazili na rozporuplný přístup, který se podle právníka Marcela Glasy z IQ Roma Servisu dal považovat za etnickou diskriminaci.

Jedna škola, dva přístupy

Když na chodbě školy narazila na zástupkyni ředitelky Tereza, dozvěděla se, že jediná první třída už má třicet dětí a je zcela naplněna. Setkala se tak s jednoznačným odmítnutím a ze strany zástupkyně s doporučením jiné školy. „Bylo to takové ne, že my máme 30 dětí, jednu třídu, běžte si do jiné školy,“ zhodnotila Tereza.

Když do školy přišla Silvie, mluvila přímo s ředitelkou. „Už máme zapsaných 29 dětí. Já sice mám nějaké odklady, ale dívejte, můžeme se domluvit jedině na regulérní zápis, že přijdete s holkou,“ řekla matce, která dostala konkrétní termín pro zápis. Ani druhá figurantka nemá jisté, že by se dcera na školu dostala. Primární rozdíl mezi oběma příklady ale je, že ve druhém případě dosáhla matka naděje, že uspěje. „Bylo to příjemné,“ zhodnotila přístup Silvie.

Někde se při zápisech stále měří dvojím metrem (zdroj: ČT24)

Při následné konfrontaci ředitelka i její zástupkyně odmítly, že by dělaly rozdíl kvůli etnické příslušnosti. Hájí se mimo jiné tím, že na škole mají polovinu romských žáků. Podle Veroniky Vaňkové z IQ Roma servis Brno se škola bojí, že s odchodem majoritních dětí a dalšímu přibývání romských žáků se stane takzvaně segregovanou.

Jednání dalších tří škol bylo bez problémů

V dalších třech školách se už se zásadními rozdíly figurantky nesetkaly, v jedné dokonce Tereza dostala ihned termín dodatečného zápisu. „Je hodně důležitá naděje. Pokud ji nemám, tak se nesnažím,“ hodnotí sama své pocity.

Otevřený přístup tří ze čtyř škol potvrzuje aktuální čísla ministerstva školství, podle nichž se v poslední době daří zvyšovat počet romských žáků vzdělávaných podle běžných programů a snižovat počet těch, kteří se učí podle programu pro děti s postižením. To dlouhodobě vytýkala České republice Evropská unie. Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) rozdílný přístup odsuzuje a hodlá ho i trestat. „Pokud budeme znát konkrétní školy, pošleme tam školní inspekci,“ prohlásil.