Na hlavním nádraží začíná výluka, jízdní řád se ještě změní

Praha – V letošním mladém železničním jízdním řádu nastala již třetí změna. Oproti předcházejícím úpravám, které se dotkly především mezistátních vlaků, se ta aktuální týká zejména provozu příměstské dopravy v Praze a okolí, v menším rozsahu ale i dálkové dopravy. Kvůli výluce části hlavního nádraží začínají některé příměstské linky a také rychlíky do Děčína či Českých Budějovic na jiných nádražích. Výluka souvisí s opravou zastřešení nástupišť, která potrvá až do roku 2017. Proběhne v osmi etapách, ještě letos lze očekávat další změny.

Začíná rekonstrukce zastřešení dvorany pražského hlavního nádraží. Probíhat bude v několika etapách, postupně bude omezován provoz prvních čtyř nástupišť, nad kterými se kovová a skleněná konstrukce tyčí. Podle Jakuba Ptačinského, mluvčího Správy železniční dopravní cesty, která dopravu na železnici řídí, se dostaly informace o změnách ke všem cestujícím včas. „Dnes na hlavním nádraží nebyl podle mých informací sebemenší problém,“ řekl Jakub Ptačinský.

Největší dopad má výluka na provoz regionální linky S7, která vede z Berouna (resp. Řevnic) do Úval. Všechny spoje směrem od Berouna nově končí v Praze na hlavním nádraží, dva páry vlaků již na Smíchově. Naopak úsek do Úval zajišťují jiné vlaky začínající na Masarykově nádraží.

V dálkové dopravě „odnesla“ výluku na hlavním nádraží především rychlíková linka Praha – Děčín (pouze „pomalé“ rychlíky, nikoli Eurocity pokračující do Berlína). S výjimkou páru večerních rychlíků začínají všechny spoje na Masarykově nádraží, resp. na něm končí. Takto jezdívaly děčínské rychlíky již v minulosti do roku 2009, od té doby však již pravidelně jezdí na hlavní nádraží. Na Masarykově nádraží končí také ranní rychlík z Chomutova.

Menší změny se týkají také rychlíků na lince Praha – České Budějovice. Se šesti výjimkami v ranních a večerních hodinách všechny spoje začínají, resp. končí v pražských Holešovicích. Na hlavním nádražím zastavují také, ale pouze na pět minut. „Cestujícím s jízdním kolem doporučujeme cestovat již ze stanice Praha-Holešovice, kde bude na rozdíl od hlavního nádraží dostatečná doba pro naložení jízdních kol,“ zdůraznila mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Mezi komerčními vlaky nastává změna u dvou spojů společnosti Leo Express. Posouvá se čas příjezdu vlaku, který přijíždí v deset dopoledne do Prahy, a toho, který dosud odjížděl krátce po jeho příjezdu. Nově se vlaky minou na trati, na hlavním nádraží tak bude o soupravu méně.

V minulosti již byla na prvních čtyřech nástupištích hlavního nádraží výluka, proběhla při rekonstrukci kolejiště a nástupišť v roce 2008. K nejpostiženějším tehdy patřily rychlíky z Plzně. Letos se většiny z nich výluka netýká, výjimkou však je ranní chebský rychlík Egrensis, který původně vyjížděl již z Pardubic – a jeho párový večerní spoj z Chebu do Pardubic. Sice nadále jezdí po celé trase, ale v Praze je nutné přestoupit do jiné soupravy. „Oba vlaky budou mít stejné číslo a nebude mezi nimi zajištěn přestup,“ uvedla mluvčí drah.

ČD i ROPID se hněvají na SŽDC – změna není letos první ani poslední

Ačkoli podle údajů SŽDC má stav zavedený únorovou změnou platit až do konce platnosti jízdního řádu v polovině prosince, podle zástupců ČD tomu tak nebude. „Další změny ve vlakové dopravě nastanou v průběhu realizace oprav. Uvědomujeme si závažnost omezení, které našim zákazníkům rekonstrukce způsobí,“ řekl náměstek ředitele ČD pro osobní dopravu Michal Štěpán. Podle náměstka ředitele Správy železniční dopravní cesty Ondřeje Göpferta je možné první změnu čekat zhruba po čtvrt roce. „Postup je rozdělen do osmi fází, jednotlivé fáze budou mít tři až čtyři měsíce,“ shrnul. Vše skončí v červenci 2017.

Michal Štěpán ale železniční správu, která jízdní řády sestavuje, kvůli načasování úprav jízdního řádu kritizoval. Potřebné změny podle něj měly proběhnout již v řádném termínu v prosinci. „Neuběhl ani měsíc a jsme nuceni kvůli výluce jízdní řád měnit. Znamená to pro nás i pro zákazníky řadu nepříjemných komplikací,“ uvedl. Mluvčí SŽDC však upozornil, že příprava jízdního řádu skončila příliš brzy na to, aby bylo možné výluku zohlednit.

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský:

„V době, kdy se jízdní řád uzavíral, což je říjen, nebylo zřejmé, zda se výluka uskuteční, nebo neuskuteční. Proti výluce byla řada technických námitek, z toho důvodu bylo přistoupeno k řešení, ke kterému bylo.“ 

Kritiku přidala také organizace ROPID, která objednává regionální železniční spoje v Praze a okolí, a rekonstrukce hlavního nádraží dělá čáru přes její plány na spojování linek projíždějících přes hlavní nádraží. Organizace se neúspěšně snažila zabránit omezení regionální dopravy, zatímco dálkových spojů se výluka týká pouze v malé míře. Podle Jakuba Ptačinského to však je logické. „Pokud dojde k výraznému omezení kapacity, musíte se potýkat s tím, kterých vlaků se to dotkne a kterých vlaků se to nedotkne. My jsme zvolili tu variantu, že upřednostníme dálkové vlaky, kterými dojíždějí cestující z delších destinací nad příměstskými, které jsou lépe nahraditelné,“ shrnul mluvčí SŽDC.

Letošní jízdní řád platí od 14. prosince. Měnil se již 1. ledna, kdy z něj vypadly mezistátní osobní vlaky z Ostravy do Krakova, zrušené na podnět polské strany, a znovu 25. ledna. Tehdy začaly mezistátní expresy na lince Mnichov–Praha zastavovat v Plzni-Jižním Předměstí. Tam nyní probíhá výměna lokomotivy, zatímco dříve se měnila až na plzeňském hlavním nádraží.