Jakubková rozpočet nepodpořila

Praha - Poslankyně Strany zelených Věra Jakubková nepodpořila návrh státního rozpočtu na příští rok. Koalici se ho ale přesto podařilo prosadit i bez jejího hlasu. Ruku pro něj zvedli dva bývalí sociální demokraté Miloš Melčák a Michal Pohanka.

Jakubková sice zůstala ve sněmovně, ale hlasování se nezůčastnila. Pro koalici byla tato varianta příznivější, než kdyby hlasovala proti rozpočtu. Chyběl jí jeden hlas, zároveň se ale snížilo kvorum potřebné pro jeho schválení. „Nechci hlasovat proti rozpočtu. Reformy potřebujeme, ale v současné době rozpočet nevypadá tak, abych pro něj hlasovat mohla,“ řekla Jakubková.

Poslankyně zelených podala několik pozměňovacích návrhů, které měly nahradit chyby v rozpočtu. Největší výhrady měla k financím na Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Stavby do tohoto fondu jsou podle ní zařazovány bez řádného výběru a nehodnotí se jejich ekonomická, dopravní či společenská potřebnost. Uvítala by proto, kdyby vláda schválila analýzu, která se bude zabývat potřebností a porovnáváním jednotlivých staveb. 

Vládní rozvrh peněz na dopravu podle Jakubkové ignoruje koaliční dohodu. „Myslím, že máme velmi málo prostoru oproti tomu, co jsme vyjednali v koaliční smlouvě,“ uvedla. Více peněz z rozpočtu by podle ní mělo směřovat například na železnice, trolejbusy, tramvaje či metro. Dopravní stavby se staví neefektivně. „Jsou to i nálezy Nejvyššího kontrolního úřadu,“ dodala.

Jakubková má výhrady především ke stavbě pražského okruhu, k rychlostním komunikací R52, R55 a dálnici D3. Není podle ní jasné, v jaké variantě mají vzniknout. „Chtěla jsem ty stavby z rozpočtu vyřadit a na jejich místě podpořit železniční stavby, opravy, údržbu, železniční přejezdy,“ řekla. „Velká část toho fondu je financována veřejnými prostředky a mně záleží na tom, jak se s nimi zachází,“ uvedla.

Změny v dopravní politice se podle Kateřiny Jacques s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem (ODS) snažil vyjednávat celý poslanecký klub zelených. Zelení od něj získali některé záruky týkající se investic do městské hromadné dopravy a rozdělení peněz z fondu dopravy. V situaci, kdy zelení mají šest poslaneckých mandátů a ODS 81, může být koaliční dopravní politika podle Jacques těžko „stoprocentně zelená“. 

Jakubková zdůraznila, že její postoj k rozpočtu vyplynul pouze z věcných výhrad proti dopravní politice a nemá žádnou návaznost na spory ve Straně zelených. „Vyjednávání jsem vedla dlouhou dobu, ale nezdá se mi, že bych dosáhla nějakých významnějších pokroků. Teď je důležité plnit koaliční smlouvu. Určitou dobu máme ale ještě před sebou,“ dodala Jakubková.