Na Vysočině bude asi od března méně regionálních vlaků

Jihlava - Na Vysočině zřejmě od března klesne počet regionálních vlakových spojů. Krajští zastupitelé sice rozhodli o zvýšení doplatku na ztrátové osobní vlaky v příštím roce přibližně o deset milionů na 263,6 milionu korun, ale České dráhy (ČD) požadovaly ještě vyšší růst. Proto chtějí v prvním čtvrtletí nového roku snížit objem vlakové dopravy v kraji o 1,6 procenta, což představuje 70.000 kilometrů. Dráhy a kraj se zatím nedohodly, řekl zastupitelům náměstek hejtmana Václav Kodet.

Podle ČD bude na dofinancování ztrátových vlaků na Vysočině chybět 15 milionů korun. Kodet uvedl, že kraj navýšil roční příspěvek podle svých možností.

Vysočina přijde o nejméně vytížené spoje. „Odborníci na tom už pracují. Veřejnosti se to výrazně nedotkne,“ předpokládá Kodet. V novém jízdním řádu, který platí od prosince, se objem regionálních vlaků ještě neměnil. Kodet uvedl, že redukce má být provedena tak, aby počet spojů snížil s první změnou jízdního řádu od 3. března.

V regionální dopravě letos vlaky na Vysočině ujedou přes čtyři miliony kilometrů. České dráhy jsou dominantním dopravcem na železnici, nabídku doplňují Jindřichohradecké místní dráhy.

Krajští zastupitelé také rozhodli o úhradě ztrát 22 autobusových dopravců, kteří se také podílejí na zajištění základní dopravní obslužnosti. Letos jim kraj dá 229 milionů korun, v příštím roce to bude 239 milionů korun. Dotované autobusy v regionu ujedou kolem 15,8 milionu kilometrů. Rozsah tohoto druhu dopravy se mírně zvyšuje, letos například kvůli zavedení nových spojů do rozrůstajících se firem ve Stříteži u Jihlavy.

Celkem kraj v příštím roce na ztrátové autobusové a vlakové spoje doplatí zhruba půl miliardy korun, dalšími třiceti miliony korun bude dotovat žákovské jízdné u obou druhů dopravy. Peníze na ztrátové spoje dávají dopravcům také obce, celkem zhruba 25 milionů korun ročně.