Jízdné zdraží i největší jihočeský autobusový dopravce

České Budějovice - Největší jihočeský dopravce - ČSAD Autobusy České Budějovice zdraží od ledna jízdné. Uvedl to obchodní ředitel firmy Vladimír Homola. Kvůli dražší naftě a růstu nižší sazby DPH na devět procent společnost zvýší cenu na všech spojích. Lidé za lístek vydají několik korun navíc, dražší bude i žákovské jízdné. Ostatní velcí dopravci v jižních Čechách zvýšení cen oznámili již před časem.

Na regionálních trasách si cestující s ČSAD Autobusy připlatí od dvou do čtyř korun. Za cestu do Prahy to bude více. Například z Písku přijde dospělého běžná jízdenka do metropole na 102 korun, dosud to bylo o pětikorunu méně. Hlouběji do kapsy sáhnou lidé, kteří do Prahy pojedou z Vimperku či Českého Krumlova - připlatí si od šesti do devíti korun. Konkrétní ceník lze nalézt na webu www.csadcbas.cz.

„Jihočeský kraj s ohledem na prokazatelné zvýšení vstupních nákladů a DPH akceptuje návrh na zvýšení jízdného. Aby nebyl na cestující dopad tak razantní, poskytne ze svého rozpočtu na rok 2008 dopravci částku řádově o několik milionů vyšší,“ dodal Homola.

Jízdné u dalších autobusových firem v kraji vzroste mezi pěti až 12 procenty. ČSAD Jindřichův Hradec zvýší cenu jízdenky na kratší vzdálenosti o jednu až dvě koruny. Se tří až čtyřkorunovým zdražením musejí cestující počítat na delších trasách. Společnost z koncernu ICOM transport provozuje na jihu Čech 50 linek.

U dopravce ČSAD Jihotrans, který má na trhu v kraji asi třetinový podíl v osobní dopravě, si zákazník na linkách do 20 kilometrů připlatí od jedné do čtyř korun. Na dálkových spojích nad 130 kilometrů jízdenka podraží o šest až osm korun.

Cesta do práce nebo do školy bude od Nového roku dražší i u táborského Comett Plus. Do 60 kilometrů to má být o jednu až tři koruny, v dálkovém autobuse až o čtyři koruny podle jednotlivých tarifních pásem. O pět až deset procent se chystá zvýšit cenu jízdného rovněž strakonický ČSAD STTrans.

ČSAD Autobusy České Budějovice provozují příměstskou dopravu ve čtyřech okresech Jihočeského kraje, dále městskou dopravu v Písku, zájezdovou dopravu, spedici a cestovní kancelář. Firma obsluhuje 41 procent kraje, je tak největším hráčem na poli autobusové přepravy v regionu. Vlastní 171 autobusů s průměrným stářím méně než sedm let a jezdí na 130 linkách, včetně tří zahraničních.