Ve Španělsku snížily body a velké pokuty počet mrtvých na silnici

Madrid - Zavedení bodového systému k řidičským oprávněním a výrazné zvýšení pokut za nedodržování pravidel se loni ve Španělsku vedlo ke snížení počtu mrtvých při nehodách. Loni tak na španělských silnicích zahynulo 2741 lidí, což je o 274 méně než v roce 2006, přičemž počet obětí dopravních nehod v roce 2007 poprvé od roku 1967 klesl pod 3000. Oznámil to v Madridu ministr vnitra Alfredo Pérez.

Snížení je pozoruhodné i tím, že se počet aut na španělských silnicích za uplynulých 40 let zmnohonásobil. Hlavní příčinou nehod zůstává v současnosti stejně jako kdysi nadměrná rychlost, oproti minulosti se však snížil počet řidičů jedoucích pod vlivem alkoholu.

Počet obětí dopravních nehod byl ve Španělsku dlouho a zřetelně nad evropským průměrem. Ve snaze zbavit se tohoto neslavného prvenství zavedla španělská vláda od 1.července 2006 bodový systém a tvrdé pokuty. Každý držitel řidičského oprávnění má automaticky 12 bodů, za porušení pravidel o dva až šest z nich přijde a rovněž zaplatí pokutu od 90 do 600 eur (asi 2400 až 15.800 Kč). Kdo ztratí všechny body, přijde o řidičský průkaz na půl roku a pro jeho opětné získání musí navštěvovat školení a složit zkoušku z pravidel.

Během loňského roku byly tresty za dopravní delikty výrazně zvýšeny, zvláště za rychlou jízdu a alkohol, kde hrozí až pět let vězení. Se ztrátou svobody musí počítat ten, kdo jede na dálnici přes 200 kilometrů za hodinu, v obci přes 110 kilometrů za hodinu nebo má v krvi přes 1,2 promile. Navíc přijde o řidičský průkaz až na deset let. Pro výši trestu je určující, nakolik byli ohroženi jiní lidé.

Na španělských dálnicích je povolena rychlost 120 kilometrů za hodinu, hladina alkoholu v krvi je trestná od 0,5 promile.

Na českých silnicích loni podle předběžných policejních statistik zemřelo 1111 lidí, tedy o 155 více než za rok 2006. Zároveň jde ale o druhý nejnižší počet mrtvých od roku 1990. Následuje rok 2005, kdy při nehodách zahynulo 1127 lidí. Zavedení bodového systému k řidičskému průkazu se tak v Česku trvalým snížením počtu obětí neprojevilo, i když celkový počet nehod mírně klesl.