Časopis Forbes vyhlásil deset nejhorších aut roku 2007

Praha - Časopis Forbes, který je známý sestavováním žebříčku nejbohatších lidí, zveřejnil seznam deseti nejhorších aut roku 2007. Zmapoval sice jen americký trh, nicméně domácí značky dopadly nejhůř. Osm z deseti nejhorších modelů pochází právě od amerických výrobců.

Podle šéfredaktora časopisu Auto 7 Jana Blažka se výsledky žebříčku dají považovat za věrohodné: „Na první pohled to může znít hodně subjektivně, ale na druhou stranu stojí za vším poměrně objektivní data, hledělo se zejména na spolehlivost, na počet svolávacích akcí, na bezpečnost daných modelů, na výši spotřeby.“

Nejhůře dopadl koncern Chrysler, jeho auta obsadila prvních pět míst. Jako nejhorší vůbec byl vyhlášen Chrysler Sebring, po něm koncernové modely značek Dodge a Jeep. Do žebříčku se dostaly i modely Fordu nebo General Motors. Jedinými cizími značkami v žebříčku jsou Nissan a Hyundai. Jde ale o modely, které se vyrábějí v Americe pro americký trh. Vozy evropských i dalších asijských značek se do nelichotivého seznamu nedostaly.

Šéfové amerických automobilek nutně potřebují dobrá hodnocení svých výrobků. Americký automobilový průmysl se topí v problémech. Firmy propouštějí a počítají ztráty. Největší problémy má právě Chrysler. Petr Korbel, redaktor týdeníku Ekonom, nepovažuje budoucnost automobilky za předem určenou: „Chrysler je z těch velkých automobilek určitě nejohroženější, ale neznamená to, že zanikne. Jednou už obdobnou krizi přežil.“

Americké automobilky mají problém hlavně s kvalitou svých vozů. Předhánějí je jak evropské, tak asijské závody. Podle Petra Korbela například Chrysler používá velkou spoustu unifikovaných dílu, a když vznikne jeden problém, pak má problém celé auto. Zahraniční značky si umí kvalitu svých vozů lépe ohlídat. Současné situaci nepomáhá ani to, že v americkém automobilovém průmyslu dostávají zaměstnanci spíše podprůměrné mzdy, zatímco v Evropě jsou zaměstnanci placeni spíše nadprůměrně.

Automobilky se musí potýkat i s jinými problémy. Současná americká krize hypoték zasáhla i automobilový leasing. Mnoho Američanů není schopno splácet své půjčky. V automobilovém průmyslu se tato krize nejvíce dotýká právě domácích značek. Podle Korbela si prodejci prostě dobře neohlídali bonitu klientů. Dále na americkém trhu dochází k mírnému poklesu prodeje nových aut a předpokládá se, že příští rok bude tento trend pokračovat. Otázkou tedy zůstává, jestli budou domácí značky schopné konkurovat zahraničním automobilkám na svém domácím trhu.