Lidé chtějí omezovače rychlosti i více kamer na silnicích

Praha - Většina lidí by automobily v Česku vybavila omezovači rychlosti. Na silnicích by také uvítali více kamer s měřením rychlosti i více policistů. Vyplývá to z aktuálního výzkumu společnosti GfK Praha, který má ČTK k dispozici. V loňském roce zemřelo na silnicích 1123 lidí, tedy o 17,5 procenta více než v roce 2006. S tím může souviset i výrazný zájem lidí o problematiku bezpečnosti automobilové dopravy. Velmi se o ni zajímají tři čtvrtiny dotázaných.

Z více než 3000 respondentů ve věku mezi 15 a 79 lety souhlasilo 77 procent s rozšířením kamerového systému s měřením rychlosti. Stejný počet lidí se také vyslovil pro možnost odebrání řidičského oprávnění na dobu několika let při život a zdraví ohrožujících přestupcích a také pro vyšší počet policistů na silnicích. Pouze třicet procent by ale policistům přiznalo finanční podíl z vybraných pokut. Kontrolu rychlosti v úterý označil za svou prioritu i ředitel dopravní policie Martin Červíček. Zaměřit se chce také na řidiče pod vlivem alkoholu nebo návykových látek.

Červíček také podpořil myšlenku řidičských průkazů pro začátečníky na zkoušku. Mladí řidiči mají podle statistik dopravní policie na svědomí dvě třetiny nárůstu počtu usmrcených osob v kategorii osobních automobilů. Pro řidičská oprávnění na zkoušku se vyslovilo také sedmdesát procent dotázaných.

Omezovač, který by řidičům znemožnil překročit rychlost 130 kilometrů za hodinu, si přeje 51 procent lidí. Příliš populární není ovšem nápad zřídit dobrovolné hlídky, které by na silnicích policistům pomáhaly. Vyslovilo se pro ně jen čtyřicet procent respondentů.

Voliči KSČM, ČSSD a KDU-ČSL by se nebránili zvýšení pokut, které si nepřeje 53 procent voličů ODS a SZ. Podobně se obě skupiny vymezují také k doživotnímu zákazu řízení při způsobení tragické nehody.

Majitelům vozů exkluzivních značek se nelíbí bodový systém, 64 procent z nich by ho zrušilo. Nejvíce vyhovuje systém řidičům starších typů vozů značky Škoda, pro zrušení se jich vyslovilo méně než padesát procent. Bodový systém začal na českých silnicích platit 1. ledna 2006. V prvních několika měsících se situace v dopravě zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí.