Žáci na Chomutovsku nemohou využívat o víkendech měsíční průkazky

Chomutov - Lidem na Chomutovsku se nelíbí, že od začátku roku platí měsíční jízdenky pro žáky v autobusech a trolejbusech Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova jen v pracovních dnech. Za jízdu v sobotu, v neděli či o prázdninách musejí zaplatit zvlášť. Množí se stížnosti zejména v tisku, společná rada Chomutova a Jirkova se problémem bude zabývat, řekla chomutovská primátorka Ivana Řápková.

Obě města jsou hlavními akcionáři dopravního podniku. Zavedení platnosti žákovských měsíčních jízdenek jen v době školní výuky je součástí změn tarifního řádu. Od 1. ledna si cestující v autobusech a trolejbusech musejí připlatit. Důvodem je podle generálního ředitele podniku Jiřího Melničuka zvýšení spodní sazby daně z přidané hodnoty z pěti na devět procent a růst vstupních nákladů, zejména elektřiny a nafty.

„Omezení jen jedné skupiny cestující, navíc ještě žáků, je skutečně nešťastné. Řada sportovních či kulturních školních akcí se navíc odehrává o víkendech. Navrhnu, abychom se tím na společné radě zabývali a našli vhodné řešení,“ uvedla Řápková.

Opatření se nelíbí ani vedení Jirkova. „Rozhodně to není vstřícný krok vůči dětem,“ tlumočila názor místostarosty mluvčí radnice Eva Dušková.

Děti však mohou podle Melničuka v době, kdy jim neplatí měsíční jízdenka, nadále využívat zvýhodněného jednorázového jízdného za šest korun či čipových karet v hodnotě pěti korun za jednu jízdu. „Tyto produkty jsme nezdražili,“ doplnil.

Při platbě v hotovosti platí dospělý člověk v autobuse či trolejbusu od 1. ledna o korunu víc, tedy 13 korun. Platba čipovou kartou podražila také o korunu, odečítá se z ní nyní 11 korun.

Podražily i časové měsíční kupony, u dospělých o 100 korun na 500 korun, u žáků ze 180 korun na 200 korun. Senioři mezi 60 a 70 lety si připlatili 50 korun a jezdí za 300 korun měsíčně.

Chomutovský dopravní podnik s 270 zaměstnanci vznikl v roce 1995. Provozuje autobusovou a trolejbusovou dopravu na území obou měst a také linkové spoje. Na základě koncesí obsluhuje i autobusové linky pro Ústecký kraj.

Chomutov vlastní 85 procent akcií podniku, 15 procent má v držení Jirkov. Města přispívají na úhradu prokazatelné ztráty z provozu MHD zhruba třicet milionů korun ročně.