Prodej drahých aut v Česku loni stoupl zhruba o třetinu

Praha - Prodejcům tzv. prémiových značek, tedy dražších a luxusních vozů, se loni v Česku dařilo. Lidé si loni pořídili zhruba 10.000 automobilů Mercedes, Audi, BMW či Porsche, což je o přibližně třicet procent více než v roce 2006. Prodej v této kategorii tak rostl dvakrát rychleji, než bylo tempo celého trhu. Vyplývá to z údajů výrobců a Svazu dovozců automobilů.

Prodeji dražších aut loni přála zejména rostoucí ekonomika, což se projevilo nejen ve zvýšení zájmu o sportovní a luxusní vozy, ale třeba i v prudkém nárůstu prodeje motocyklů, které lidé berou jako prostředek k trávení volného času. Další růst očekávají prodejci i letos.

Nejprodávanější prémiová značka Audi loni na českém trhu prodala 3340 vozů, což je o pětinu více než v roce 2006. Automobilce v růstu prodeje pomohly novinky v podobě nové řady A5 nebo supersportu R8. Nejprodávanější řadou však byla A6, pro kterou se v provedení sedan nebo avant rozhodlo 680 zákazníků. Následuje sportovně užitkové Q7 s prodejem 546 vozů. Letos firma sází na novou A4, A3 cabrio, supersportovní kombi RS6 nebo nový model Q5.

BMW loni zvýšila odbyt o čtyřicet procent na 2678 aut. Nejvíce se podle marketingového ředitele Petra Minaříka prodávalo nové X5, které bylo uvedeno na trh loni v březnu. „Dlouhodobě je vidět nárůst prodejů v kategorii SAV (Sports Activity Vehicle), což se odráží právě na prodejích BMW X3 a BMW X5, které patří tradičně k nejprodávanějším. Dá se očekávat, že s úpravou daňové soustavy bude poptávka po luxusnějších automobilech větší,“ dodal.

Zájem o sportovní vozy Porsche se loni zvýšil o třicet procent, když výhradní dovozce prodal tuzemským zákazníkům 169 aut. Rostoucí zájem i chystaný příchod nového modelu Panamera začátkem roku 2009 vedl dovozce k záměru postavit zcela nový showroom pro vozy stuttgartské automobilky.

Italská Ferrari zvýšila loni prodej ze 16 na 23, Maserati rostla z deseti na 18 vozů. Na českých silnicích přibyla jedna supersportovní Bugatti a po několika letech si neznámý kupec zaregistroval i jeden Rolls-Royce. Především kvůli omezené nabídce loni stagnoval zájem o vozy Lamborghini a Aston Martin, které si pořídili čtyři zájemci.

Celkem se loni v tuzemsku prodalo 194.580 osobních a lehkých užitkových vozů, což bylo o 12 procent více než v roce 2006.