Při testech ve Švédsku selhaly nové Fabii Combi brzdy

Stockholm - Při testech ve Švédsku se objevil problém s brzdami u nového modelu Škoda Fabia Combi. Auta testovali švédští motorističtí novináři před uvedením nových modelů na švédský trh o tomto víkendu. Škoda Auto s brzdami podle vyjádření svého švédského mluvčího ovšem nic podnikat nebude.

Problém nastal u dvou testovacích automobilů ve chvíli, kdy jejich řidiči na sněhu, ledu a zimní břečce začali brzdit. Brzy totiž ani v jednom případě nezareagovaly. Stejný jev se u obou testovaných škodovek odehrál při zkouškách celkem třikrát.


Podle novinářů deníků Dagens Nyheter a Sundsvalls Tidning byl u první testované Fabie brzdový pedál po delším parkování a rozjezdu tuhý a nezabíral. V druhém případě chtěl řidič zastavit po zhruba sedmdesátikilometrové jízdě na křižovatce na červenou, avšak při brzdění se nestalo vůbec nic. „Při vyhýbání jsem byl nucen prudce trhnout volantem a dostal jsem se do levého pruhu. Naštěstí mi na semaforu zrovna naskočila zelená, takže jsem situaci nakonec mohl zkorigovat,“ uvedl. Tento incident byl ze všech případů nejzávažnější. Krátce nato pak musel stejný řidič znovu „pumpovat“ pedálem, aby brzdy aktivoval a auto zastavil.


Podle dnešního vydání Dagens Nyheter však automobilka nebude podnikat žádná konkrétní opatření k nápravě. Svým zákazníkům pouze doporučí, aby za „extrémních zimních podmínek“ nejezdili s aluminiovými, ale s železnými disky kol. Právě v nich totiž problém zřejmě spočívá.
Podle švédského mluvčího firmy Henrika Svenssona totiž větší díry v aluminiových discích snadno umožňují nečistotám, aby se dostávaly dovnitř a snižovaly účinek brzd. Svensson zároveň vyloučil možnost konstrukční chyby - po zjištění problémů oba vozy ve Švédsku prohlíželi jak švédští, tak čeští i němečtí technici. Tito lidé s nimi také jezdili ve stejných podmínkách, jaké panovaly při testování. Podle Svenssona mohou zmíněné problémy potkat všechny vozy s aluminiovými disky bez ohledu na jejich značku.


Švédští novináři, kteří problémy s brzdami popsali, však uvedli, že jejich „extrémními podmínkami“ byly teploty kolem nuly. Aluminiové disky na testované vozy instalovala automobilka sama.


Dagens Nyheter pak ve svém celkovém hodnocení Fabie Combi v dnešním vydání uvedl, že ve Švédsku již byly od loňska prodány téměř 2000 nových Fabií menšího typu a že combi má předpoklady stát se dobře prodávaným vozem. Podle listu je to praktické, solidně postavené a vzhledem k celkové užitné hodnotě cenově výhodné auto. Malé Fabie popisované jako „polocombi“ podle švédského zastupitelství automobilky neměly s brzdami žádné potíže. Brzdový systém je v obou modifikacích stejný.