V lednu zemřelo na silnicích nejméně lidí od roku 1990

Praha - Leden byl nejbezpečnějším měsícem na českých silnicích od roku 1990. Podle předběžných údajů zemřelo při nehodách za první dny roku 51 lidí, což je nejmíň v porovnání s předchozími lety a v přepočtu na počet dní se všemi měsíci za posledních osmnáct let. Výrazně klesl i počet těžce a lehce zraněných lidí. Informaci přinesly Hospodářské noviny.

Že se na silnicích něco začíná měnit, naznačuje třeba i to, že leden měl hned šest dní, kdy na silnicích nezemřel jediný člověk. Pro srovnání: loni byly takové dny v jednotlivých měsících průměrně jen dva.
„Jakýkoliv výkyv je ale potřeba brát s velkou rezervou,“ upozorňuje Václav Špička z Autoklubu ČR.

Výsledek, který kopíruje zlepšující se trend na silnicích z posledních čtyř měsíců, nechce nikdo z odborníků na dopravní bezpečnost ani policie přeceňovat.


Podle expertů za pozitivním vývojem nestojí ani vliv počasí, ani větší počet policejní hlídek, ale zvýšený zájem médií.


„O bezpečnosti na silnicích se hodně mluví. Lidé se třeba i trochu lekli, když viděli, že v minulém roce zase výrazně vzrostl počet mrtvých,“ uvedla šéfka organizace BESIP Zuzana Ambrožová.


V loňském roce zemřelo na silnicích o 167 lidí více než předloni. A to navzdory očekávání, že vlivem bodového systému se bude počet mrtvých na silnicích razantně snižovat.


Policie nechce vývoj zatím komentovat. „Jde o předběžná čísla,“ upozorňuje šéf dopravní policie Martin Červíček. Naráží na to, že za leden jsou zatím k dispozici jen počty lidí, kteří zemřeli bezprostředně po nehodě. Číslo se nakonec může zvýšit zhruba o deset procent, když se do statistik započítají i ti, kteří na následky nehody zemřeli v nemocnici. I tak ale bude tento leden nejbezpečnějším měsícem za dlouhou dobu.
Na druhou stranu se zvyšuje počet nehod zaviněných řidiči pod vlivem alkoholu.


Svou roli hraje i to, že loni na podzim začala na změně silničního zákona pracovat skupina expertů ministerstva dopravy. „Tím se o této problematice začalo také intenzivně psát. A je to vidět,“ říká Pavel Kuchálik z ÚAMK.


Ministerstvo dopravy však na prevenci a na kampaních naopak šetří. BESIP, organizace ministerstva dopravy zaměřená na bezpečnost na silnicích, přitom měla loni připravených několik projektů, které má podle takzvané Národní strategie bezpečnosti provozu v daném roce spustit. Nedostalo se tak třeba na kampaň zaměřenou proti agresivitě za volantem. „Kampaň byla připravena, ale neměli jsme na ni peníze,“ říká šéfka BESIP Zuzana Ambrožová.


Podle zkušeností ministerstva dopravy a policie je zřejmé, že stát neumí bezohledné řidiče postihovat. V síti bodového systému uvíznou nejčastěji řidiči zachycení radarem při rychlé jízdě v obci. Největší nebezpečí ale hrozí naopak na silnicích mimo obec, uvedly Hospodářské noviny.