Mikrospánek je častou příčinou dopravních nehod - jak se mu vyhnout?

Praha - Častou příčinou nehod na českých silnicích je mikrospánek řidičů. Jen za tento týden připravil o život čtyři lidi, přitom nikdo z nich nebyl tím, kdo za volantem usnul. Automobilky po celém světě se proto snaží vyvíjet bezpečnostní systémy, které by spánku za volantem zabránily. Technika ale nezmůže všechno, hlavní zásadou je, aby řidiči nepřeceňovali své síly.

Čtyři děti čekaly v noci na úterý v Třebíči na své rodiče, bohužel už se nikdy neshledali. Matku i otce na místě zabil řidič protijedoucího auta, který usnul a vjel do protisměru. Sám přežil s těžkým zraněním. Tragicky skončila i pondělní nehoda na Prachaticku. Řidič za jízdy usnul a vyjel ze silnice. V autě zahynuly dvě spolujezdkyně, řidič skončil s těžkými zraněními v nemocnici. Oba příklady podle lékařů ukazují na to, že řidiči mikrospánek podceňují.

Podle Davida Kemplinka z Centra pro poruchy spánku si řidiči za jízdy myslí, že jsou bdělí, nejsou ale schopní reagovat na vnější vjemy. Často pak přehlédnou například semafor nebo přecházejícího chodce.

První příznaky mikrospánku jsou pálení očí, častější mrkání nebo padání víček a hlavy. „Určitě je lepší si zacvičit, odpočinout nebo si krátce zdřímnout, než používat energetické nápoje a kávu,“ doporučuje David Kemlink. Řidiči by se také měli vyhnout tučným jídlům, které vyvolávají únavu, dávat si pozor na léky a také na spánek spolujezdce – ten je přenosný - stejně jako například zívaní.

V blízké budoucnosti budou na bezpečnou jízdu dohlížet tzv. chytrá auta. Už teď některá z nich mají signalizační zařízení, která řidiče upozorní například na mirkospánek. Některá luxusní auta umí naskenovat obličej a pokud se řidič nevěnuje jízdě, výstražný signál ho včas upozorní, třeba pomocí klaksonu. Další možností jsou speciální brýle - mají senzory, které sledují pohyb očních víček, a včas varují. „Myslím si, že nejlepší je vibrační impulz, buď do volantu, což už výrobci také dělají, nebo do sedaček,“ říká šéfredaktor časopisu Auto 7 Jan Blažek.