Na konferenci „Město pro pěší“ se diskutovalo o právech chodců

Praha - Jednodenní konferenci „Město pro pěší" uspořádalo v Brně a o den později v Praze sdružení Oživení a Ústav pro ekopolitiku. Odborníci i politici diskutovali o současném stavu českých měst a jejich přizpůsobení občanům, kteří chtějí chodit pěšky a chtějí co nejvíce využívat městskou hromadnou dopravu.

Hostem konference byl i poradce britské vlády pro otázky prostředí pro chodce Rodney Tolley. Podle jeho slov chození pěšky pomáhá odbourávat několik důležitých problémů dneška, jako jsou narůstající obezita obyvatel nebo znečišťování životního prostředí a globální oteplování.
 
Tolley popsal současnou situaci v Británii jako dobře nasměrovaný systém, díky kterému se například Londýn stane příjemným městem pro pěší už v roce 2015. „Máme dobrou strategii a dobrou politiku, ale jako vždy je tu mezera mezi úvahou, plánováním a realizací.“
 
Jako nejlepší příklad realizace britské koncepce uvedl severoanglické město York, kde podle Tolleye funguje precizní urbanistická politika. „Pokud se má ve městě něco stavět, tak se radnice nejdříve ptá, jak to ovlivní pěší," dodává.
 
Českým městem, které se svým urbanistickým řešením přibližuje Yorku, je Plzeň. Městští zastupitelé si také dali za prioritu zpřístupnit místo chodcům a zpříjemnit jim život. Brno se této koncepci také postupně přibližuje a brzy se k nim má připojit i Praha, alespoň podle Michaely Valentové z Ústavu pro ekopolitiku. „Výbor dopravy na podzim doporučil vypracování studie jako podkladu pro územní plán a zřízení pracovní skupiny pro pěší dopravu.“
 
Valentová dále upozorňuje na to, že pěší doprava je důležitá jak pro zachování krásy města, tak pro jeho vnímání obyvateli a turisty: „Návštěvníci Prahy nepřijíždí pro to, aby se po městě projeli autem, ale pro to, aby se po něm prošli," dodává.