Velká auta se českým ženám líbí, jezdí ale v malých

Praha - Elegantní, pohodlné, spolehlivé a bezpečné vozy chtějí řídit moderní české ženy. Představy, že si dámy vybírají auta především podle barvy, prý už dávno neplatí. Současné řidičky si všímají vybavení i technické zdatnosti vozidla. Podle zkušenosti prodejců však dávají přednost především malým autům, v nichž prý mají pocit jistoty.

„Auto musí být bezpečné, velké a pokud možno černé. To se navzájem snoubí. Líbí se mi vozy živější. Měl by to být alespoň dvoulitr. Jestli je to diesel, nebo benzin, je mi celkem jedno,“ řekla o svých motoristických preferencích herečka Alice Bendová. Malá auta se slabým motorem u ní prý nevzbuzují důvěru. „Čím je vyšší, delší a širší, tím je to auto lepší,“ upřesnila.

Tento přístup je však u žen prý v Česku spíše výjimečný. Mnoho motoristek má stále pocit, že se malý vůz lépe ovládá, parkuje a že s ním budou moci v hustém městském provozu snadněji manipulovat. „Zákaznice preferují menší vozy s příjemným a neagresivním designem,“ řekl mluvčí autobazaru AAA Auto Milan Smutný. Hlavním kritériem při výběru je podle něj tvar, po něm barva a až na třetím místě bezpečí. „U většiny žen při rozhodování o koupi vozu platí zejména estetické zásady, méně pak vlastní značka automobilu,“ upřesnil.

Módní návrhářka Beata Rajská ovšem barvu vozu vnímá jen jako součást image své firmy. „Krásná a módní je bílá, ale rozhodla jsem se pro tmavou. Působí seriózněji a je výhodnější i na údržbu,“ řekla o svém novém vozidle Volkswagen Touareg. Hlavní kritérium je pak podle ní pohodlí. „V autě trávím velké množství času. Musí mi proto sednout. Důležité je také, jakou má filozofii,“ vysvětlila svůj přístup.

Za nezbytné prvky považuje kožené sedačky nebo automatickou převodovku. Důležité je také, aby auto bylo prostorné, uvedla. „Neustále převážím velké množství modelů a mám tam hodně kufrů. Potřebuji prostor. V malém autě se navíc necítím bezpečně,“ tvrdí.

Některé ženy si poslední dobou dopřávají robustnější auta, která alespoň vzbuzují pocit bezpečí. „Oblíbená je kategorie menších sportovních užitkových vozů (SUV). Dobře se prodává Honda CR-V nebo Volkswagen Tiguan. To je typ vozidel, která se ženám líbí,“ řekl Leoš Dostál ze společnosti Auto Jarov. Podle něj ženy oceňují, že auto působí bezpečným dojmem, sedí v něm výš, a mají tak větší přehled. „Je to módní záležitost,“ poznamenal.

Terénní nebo sportovní užitkové vozy jsou však podle Smutného v Česku zpravidla mimo finanční množnosti většiny domácích motoristek. Lépe jsou na tom údajně jen manželky, milenky nebo dcery movitých mužů. „U bohatých podnikatelů je vidět trend maximálního zajištění bezpečnosti svých partnerek,“ říká mluvčí.

Většina klientek, která loni tvořila asi 23 procent zákazníků AAA, prý preferovala domácí fabie. Oceňují na nich dostupný servis i široký výběr barev. „České ženy zatím kupují spíše druhá vozidla do rodiny. Důraz kladou na menší rozměry a snadné parkování,“ uvedl mluvčí. Ze zahraničních ojetých vozů se pak těší popularitě Peugeot 206 a 207, Toyota Yaris, Opel Corsa nebo Renault Clio. Zájem je o vozy s automatickou převodovkou. Poptávka ovšem často převyšuje nabídku.

Malý rozměr je často hlavní kritérium také při nákupu nových aut. „V Česku stále panuje přesvědčení, že se malé auto snadněji ovládá. Ženy v něm mají určitý pocit jistoty. Naučily se v něm jezdit a nechtějí nic měnit,“ uvedl Dostál.

Spíše než na výkonný motor si pak prý dámy potrpí na kvalitní interiér a různé technické vybavení. „Dají na pomůcky jako parkovací asistent, posilovač řízení nebo navigaci. Nahrává to řidičkám, aby používaly i větší vozy osazené novými technologiemi,“ řekl prodejce vozů Citroën Martin Hrnčíř.

Málokterá žena se prý ptá na objem motoru, brzdný systém nebo spotřebu. Zajímají se spíše o to, zda má auto elektricky ovládaná okna nebo výškově nastavitelný volant. Z barev prý u žen převládá praktická stříbrná. „Setkal jsem se ale i s řidičkou, která chtěla bílou, aby byla na silnici vidět,“ uvedl prodejce.

Do autoprodejen pak ženy většinou chodí s mužským doprovodem. „Jen zhruba 15 až 20 procent aut nakupují ženy samy. Jsou to emancipované, sebevědomé manažerky nebo podnikatelky, které mají s řízením zkušenosti a dopředu ví, co od auta očekávají. Chtějí velká, silná vozidla a ve výběru se přibližují mužům,“ uvedl Dostál.