Od března přibudou v České Lípě nové linky i noční spoje

Česká Lípa - Zcela nový jízdní řád i nové vedení linek městských autobusů čeká od 1. března obyvatele České Lípy. Zatímco v současné době jezdí autobusy pouze na deseti linkách, od soboty jich bude jezdit hned 16, v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli přibudou navíc i noční spoje. Optimalizace městské dopravy, kterou radnice ve spolupráci s dopravcem připravila, má zatraktivnit veřejnou dopravu a přilákat do ní více lidí, řekla dnes novinářům starostka Hana Moudrá. Do konce března budou městské autobusy pro cestující zdarma.

Projekt optimalizace připravuje Česká Lípa už několik let. Průzkumy v minulosti ukázaly, že městské autobusy využívají především děti k cestě do školy a důchodci; obyvatelé ze sídlišť k cestám do města volí většinou vlastní vozy, kola nebo chodí pěšky. Snahou města je zlepšit komfort cestování, autobusy mají zpřístupnit všechny lokality i blízké obce a přesvědčit obyvatele města, aby svá auta nechali doma a za prací, zábavou nebo sportem cestovali autobusy. „To pomůže odlehčit silnicím přetíženým individuální dopravou a vyčistit ovzduší ve městě,“ poznamenala starostka.

Městskou dopravu v České Lípě využívalo v minulých letech zhruba 1,5 milionu lidí ročně. Přitom v jen o málo větším Jablonci nad Nisou přepraví ročně městská doprava přes deset milionů cestujících. Důvodem malého zájmu byl podle Moudré nedostatečný počet spojů v České Lípě a také jejich vedení. To vše se od března změní. „Zatímco podle současného jízdního řádu se ročně najezdilo kolem 460 000 kilometrů, po optimalizaci dojde k navýšení objemu přepravy více než dvojnásobně na 960 000 kilometrů za rok,“ dodala Moudrá. Náklady na dopravu by přitom neměly být vyšší. Pro letošní rok počítá město s dotací 25 milionů korun, což je méně než předloni, kdy radnice dopravu dotovala 27 miliony.

Městskou dopravu v České Lípě zajišťovala od roku 1993 společnost VETT, ta ale kvůli ekonomickým problémům zastavila před týdnem bez varování doslova z hodiny provoz. „Porušili tím smlouvu a my jsme museli situaci rychle řešit, oslovili jsme proto ČSAD Semily, které už pro nás jezdilo loni na podzim,“ řekla Moudrá. Největší autobusový dopravce v Libereckém kraji - ČSAD Semily - bude dopravu zajišťovat i v dalších měsících, město totiž už více než rok vede s firmou VETT spor o financování dopravy, který zřejmě vyřeší až soud.

„Získali jsme smlouvu na rok a město chystá veřejnou soutěž na dopravce, do které se přihlásíme,“ řekl zástupce ČSAD Semily Jiří Vařil. Podmínkou zakázky bylo podle něho mimo jiné nasadit do města nové autobusy. Právě dnes na linky vyjely čtyři nové nízkopodlažní vozy, další autobusy byly nakoupeny v loňském roce a nejsou starší dvou let. Výjimkou jsou malokapacitní vozy, které mají stáří od pěti do šesti let. „Do vozového parku jsme investovali kolem 50 milionů korun a i ty starší vozy chceme v průběhu roku vyměnit za nové,“ dodal Vařil. Požadavkem města přitom bylo, aby vozy v městské dopravě nebyly starší deseti let.