Pražské radnice dnes začaly prodávat parkovací karty

Praha - Obyvatelé třetí a sedmé pražské části si od dnešního dne, tedy 15. srpna, mohou koupit parkovací karty. O pět dní později je úředníci začnou vydávat pro městskou část Prahy 2 a poslední s prodejem začne 27. srpna Praha 1, kde bude dosavadní systém zón placeného stání fungující od roku 1996 rozšířen na další dvě části metropole, Hradčany a Malou Stranu. Zóny jsou rozděleny do tří cenových pásem a už je také stanoven ceník parkovacích karet a lístků. Se zahájením režimu v nově zavedených zónách placeného stání se počítá od října 2007.

„Placené parkování se zavádí z důvodu nutnosti regulace neutěšeného stavu dopravy, z potřeby vymezit parkování především občanům s trvalým pobytem na území vybraných městských částí a firmám, které zde mají sídla a provozovny,” informuje o důvodech zavádění placeného stání vedoucí odboru dopravy na Praze 3 Martin Vančura. Od dnešního dne je na webové stránce Prahy k dispozici oficiální seznam komunikací, na nichž se nový systém v metropoli zavádí. Schválila ho včera v rámci nařízení hl. m. Prahy městská rada.

Nařízení vymezuje oblasti hlavního města, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy. Jeho příloha č.1 popisuje jednotlivé vymezené oblasti, příloha č. 2 obsahuje abecední seznam všech těchto komunikací pro všechny druhy zón (modrá, zelená, oranžová), v příloze č. 3 jsou pak rovněž abecedně uvedeny komunikace modré zóny placeného stání.

Jak uvedl vedoucí oddělení rozvoje a organizace dopravy pražského magistrátu Libor Šíma, pražské zastupitelstvo přijalo koncepci dopravy v klidu již v roce 2005. Na základě analýzy poté vzniknul projekt parkování, jenž obsahoval informace o tom, kterých městských částí se má systém placeného parkování týkat a ve kterých ulicích má být zaveden jaký režim. V dubnu letošního roku byly vyhlášeny veřejné soutěže na správce těchto zón a minulý měsíc městská rada správce vybrala. „Projekt je v současné chvíli připraven do takové fáze, že už víme, kde by měl stát jaký automat a kde bude jaká dopravní značka,” dodává Šíma.

Roční karta pro místní obyvatele s trvalým pobytem stojí 700 korun, za druhý automobil zaplatí desetinásobek. Živnostníky stojí karta podle místa 9 tisíc nebo 12 tisíc korun a firma se sídlem v zóně za ni zaplatí 30 tisíc nebo 36 tisíc korun. Vydávají se i přenosné karty, které nejsou vázány na konkrétní automobil. Opraváři nebo lidé, kteří přivážejí zboží do obchodu, si mohou do zásoby nakoupit dvouhodinovou parkovací kartu za 120 korun. Projekt tak podle prvních propočtů přinese do pokladny každé ze čtyř městských částí zhruba 40 milionů korun ročně.

Vedení města si od rozšíření zón slibuje třeba to, že se sníží provoz a zlepší se nabídka parkovacích míst pro obyvatele. Jejich zavedení by ovšem mohl zdržet fakt, že se jedna z neúspěšných společností, která se veřejné soutěže také zúčastnila, plánuje proti výsledkům tendru odvolat.