Vláda chce zlepšit situaci na silnicích i emotivní kampaní

Praha - Systém místo občasných kontrol. To je jeden ze závěrů vládního projektu Dopravní čtyřlístek, který má zlepšit bezpečnost na českých silnicích. Za hlavní pilíře považuje vláda účinnou prevenci včetně využití emotivní kampaně, srozumitelný zákon, efektivní práci dopravní policie a kvalitní komunikace.

Takzvaný Dopravní čtyřlístek dnes představil premiér Mirek Topolánek spolu s ministrem vnitra Ivanem Langrem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem.

Prvním bodem je prevence a výchova, druhým je srozumitelný a spravedlivý zákon, za třetí jsou to lepší silnice a za čtvrté je to kvalitní práce policie.

Letos půjde na výstavbu silnic a dálnic 56 miliard korun a až 700 policistů se bude nově věnovat dopravní problematice.

Předseda vlády novinářům řekl, že vláda ani zákony nejsou všemocné -
bezpečnost v dopravě se proto musí stát celospolečenským tématem. „Nesmí být normální, že předpisy se mohou porušovat,“ uvedl Topolánek.

Řebíčkův resort chystá kampaň, která bude sázet hodně na city. Inspiraci hledali její autoři u spotů hlavně v anglosaském světě, které byly podle ministra „silně emotivní, někdy až brutální“.

K bezpečnosti na silnicích mají přispět také elektronické viněty, které
zřejmě od ledna 2009 nahradí dálniční známky pro osobní automobily. Na
osobní vozy tak budou stejně jako na kamiony dohlížet mýtné brány. Na
rozdíl od kamionů by však osobní auta platila i nadále za časový úsek a
nikoliv za ujetou vzdálenost. Viněty budou anonymní a přenosné. O
financování projektu elektronických vinět má ve středu jednat vláda.

Expertní skupina ministerstva dopravy připravuje od loňského podzimu novelu silničního zákona a změny v bodovém systému. Odborníci se zatím shodli, že zasáhnou do šesti paragrafů zákona o provozu na pozemních komunikacích. Chtějí především odstranit problém takzvané osoby blízké. Ten se týká situací, kdy se někteří řidiči snaží vyhnout postihu za dopravní prohřešek tvrzením, že vozidlo řídil například rodinný příslušník.

Prioritami dopravní policie v letošním roce má být kontrolování rychlosti,
alkoholu a návykových látek u řidičů. Policisté by také letos měli více dohlížet na používání bezpečnostních pásů a dopravu na dálnicích. Zaměřit se mají na riziková místa a využívat moderní techniku, jako jsou nová auta, kamery či radary.

V loňském roce zemřelo na českých silnicích 1123 lidí, tedy o 17,5 procenta víc než v roce 2006, kdy policisté evidovali 956 obětí dopravních nehod. Zároveň jde ale o druhý nejnižší počet tragických případů za posledních 17 let.