Dálniční známky nahradí od ledna elektronické viněty

Praha - Nalepovací dálniční známky nahradí od ledna 2009 elektronické viněty. Osobní auta tak budou stejně jako kamiony hlídat mýtné brány. Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr dopravy Aleš Řebíček. Podle něj novinka přispěje k bezpečnosti dopravy, neboť bude možné lépe sledovat dopravní toky na dálnicích.

Podle Řebíčka zavedením vinět ušetří stát i řidiči. Stát nebude muset každoročně tisknout dálniční známky, neboť viněty budou „věčné“ a řidiči je budou dobíjet jako mobilní telefony. Navíc budou viněty přenosné, takže je bude možné využít pro více automobilů třeba v rámci firmy či rodiny. Cena za roční používání dálnice by se údajně neměla lišit od dnešní ceny dálničních známek.

Na letošní rok dalo ministerstvo dopravy do prodeje 5,4 milionu dálničních známek; očekávaný výnos je 2,3 miliardy. Roční dálniční kupon pro osobní vůz stojí 1000 korun. Známky dosud využívají také malé nákladní vozy od 3,5 do 12 tun, které však od ledna začnou platit elektronické mýtné stejně jako dnes kamiony nad 12 tun.

Otázkou stále zůstávají detaily celého projektu, například odkdy budou viněty v prodeji či zda se za ně bude platit nějaká záloha jako za mýtné jednotky. Výrobní cena viněty je v řádech stokorun. Například při počtu tří milionů vinět a ceně 500 Kč za jednu jde o částku 1,5 miliardy korun. Financováním celého projektu se má ve středu zabývat vláda.

Viněty by také mohly přispěk ke zvolnění dopravy v problametických úsecích. „Každé řízení provozu i liniové, které v současné době budujeme, na základě takových informací dokáže zvolnit dopravní proudy natolik, že příjezd do dopravních uzlů jako je Praha bude natolik zpomalen a bude v takových intenzitách, že současné komunikace dokáží pojmout množství automobilů, které bude do Prahy přijíždět. Je zde eliminace možných nehod v kolonách apod. Připomeňme podobné okruhy a dálnice ve světě jako je např. Mnichov, které jsou takto řízeny“, řekl v Událostech, komentářích náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Zavedení elektronických vinět bude znamenat zřejmě další zakázku pro rakouskou firmu Kapsch, která mýtný systém v ČR postavila a pro stát spravuje. Zároveň Kapsch dodává elektronické mýtné jednotky pro kamiony. Na rozdíl od kamionů by však osobní auta platila i nadále za časový úsek a nikoliv za ujetou vzdálenost.

"U elektronických vinět jde v podstatě jen o rozšíření vyzkoušených
palubních jednotek, které už dnes používají v mýtném systému vozidla
osvobozená od zpoplatnění," řekl šéf Kapsche Karel Feix, který velikost  vinět přirovnal ke krabičce od zápalek. Kapsch má údajně v provozu stovky tisíc takových vinět v Santiagu de Chile, Melbourne a Sydney.

V Evropě se podle Feixe zatím elektronické viněty ve větším rozsahu
nepoužívají, protože jsou zde v podstatě pouze tři státy, které mají celoplošný elektronický mýtný systém. Jde o Českou republiku, Rakousko a Německo. Kromě ČR však pro viněty přichází v úvahu pouze Rakousko, neboť v Německu jsou dálnice zdarma. ČR tak zřejmě bude evropským průkopníkem.

Elektronické viněty mají i své kritiky, kterým se nelíbí, že na dálnicích
bude možné přesně zmapovat pohyb vozidla. Obavy vznesl v Událostech, komentářích Václav Špička z Automotoklubu: „Otázkou je anonymita tohoto systému, aby nemohlo dojít ke zneužití dat, které lze získat z průjezdu pod branami. Jde o to, aby se zabránilo, aby u nás nenastal Orwellův Velký bratr.“ Proti byl ještě nedávno i ministra vnitra Ivan Langer. Řebíček ale dnes řekl, že elektronické viněty budou anonymní a poslouží pouze k mapování intenzity dopravy, a nikoliv postihování řidičů za přestupky. 

Diskutující na internetových serverech však upozorňují, že díky anonymitě a přenositelnosti se možná budou viněty krást stejně jako například autorádia. Jiný druh kriminality, kterým je padělání dálničních známek, by měl naopak zmizet. 

Děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos se domnívá, že zavedení
elektronických vinět je krok správným směrem. „Je to světový trend,“ řekl Moos. Elektronické viněty uvítal i dopravní expert Stanislav Huml. Vyjádřil však zároveň obavu, že v příštích letech by mohli řidiči začít platit nikoliv za časový úsek, ale za ujeté kilometry. 

„Já osobně čekám, že za další rok, za dva, to nebudou viněty, které budou časové. Vyhánět lidi z dálnice je ale krok špatným směrem,“ řekl Huml. V takovém případě by se totiž podle něj vrátila doprava do měst a vesnic. Uvedl příměr s nákladními vozy, které ve snaze ušetřit často jezdí po neplacených komunikacích, kde jsou spíše na obtíž. 

Kvůli kritikům bylo zavedení vinět, o kterém se hovoří od počátku elektronického mýtného v ČR, několikrát odloženo. K oprášení nápadu podle informací ČTK významně přispěla nedávná hromadná nehoda na dálnici D1.

Vydáno pod