ŘSD letos vypíše tendry na stavby za 40 miliard korun

Praha - Ředitelství silnic a dálnic letos vypíše výběrová řízení na zhotovení silničních staveb v hodnotě 40 miliard korun. Na setkání s novináři to dnes řekl šéf ŘSD Alfred Brunclík. Částka je zhruba o devět miliard korun vyšší než hodnota tendrů vypsaných loni. Na silnicích a dálnicích plánuje největší státní investorská organizace letos prostavět 52 miliard korun.

Tři významné soutěže již ŘSD vypsalo. Jde o část rychlostní silnice R55 mezi Hulínem a Skalkou, úsek dálnice D3 na rozhraní Jihočeského a Středočeského kraje a část pražského okruhu. Právě jihozápadní úsek okruhu, který má propojit plzeňskou dálnici D5 s brněnskou D1 považuje Brunclík za nejdůležitější. „Stavět musíme začít už v létě,“ řekl.
   
Další soutěže se teprve chystají. K nejdůležitějším patří tendr na stavbu dálnice D3 od Tábora k Veselí nad Lužnicí. Tato část D3 by měla v budoucnu významně ulehčit obyvatelům hustě osídlené táborské aglomerace, neboť odvede dopravu z center měst, jako je Sezimovo Ústí nebo Planá nad Lužnicí. V přípravě jsou tendry i na další části okruhu kolem Prahy.
   
ŘSD letos poprvé vypisuje soutěže podle závazných cenových normativů. Ty vypracovali na zakázku odborníci z ČVUT jako reakci na kritiku, že české dálnice se staví dráž než zahraniční. Normativy určují, kolik mají stát jednotlivé části staveb, jako například mosty, tunelu, povrchy, a podobně. Brunclík tvrdí, že cena českých dálnic je o čtvrtinu nižší než průměr EU.
   
Podle studie ČVUT se cena kilometru české dálnice pohybuje od 180 milionů do 340 milionů korun. To je však pouze základní cena, ve které nejsou započítány například náklady na výkup pozemků, napojení na vedlejší silnice, geologické vlivy nebo potíže při zakládání mostů. Celková cena se tak může vyšplhat až na miliardu korun.
   
Z celkových letošních investic ve výši 52 miliard tvoří zhruba polovinu peníze z evropských fondů. Celkem by v letech 2007 až 2013 mělo ŘSD obdržet z evropských fondů rekordních 75 miliard korun. Ty by měly přispět na dokončení páteřní sítě českých dálnic. Z nynějších zhruba tisíce kilometrů by se síť měla rozrůst nejpozději do roku 2020 na dvojnásobek.

Vydáno pod