Praha by se v plánování dopravy měla poučit u Vídně

Praha - Sdružení Auto*Mat a Oživení se domnívají, že by se Praha měla v plánování dopravy a budování cest pro cyklisty poučit u Vídně. Novinářům to dnes řekl Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*Mat. Zástupci obou organizací předají příští týden pražskému magistrátu a městským částem materiál, který srovnává stav cyklistické dopravy v obou městech a poukazuje na úspěšná vídeňská řešení.

Podle údajů, které novinářům poskytla Kontaktní kancelář města Vídně Compress v Praze, mohou vídeňští cyklisté využívat 1090 km tras, což je třikrát více než v Praze. Z celkové dopravy tvoří cyklisté ve Vídni šest procent, v Praze pouze jedno procento.
   
Ředitel vídeňské kontaktní kanceláře Jan Krčmář dnes řekl, že rozvoj cyklistiky vedl ve Vídni k celkovému zklidnění dopravy v centru města, snížení hluku a zvýšení bezpečnosti. Přispěl také k poklesu individuální motorizované dopravy. Zatímco na tisícovku obyvatel rakouského hlavního města připadá v současné době 392 automobilů, na stejný počet Pražanů je to 625 aut. To znamená, že jedno auto z Praze připadá na 1,94 obyvatele. „Cyklistika se stala plnohodnotným způsobem dopravy, Vídeňané ji využívají při nákupech, cestách do práce i do školy,“ uvedl Krčmář.
   
Cesty pro cyklisty ve Vídni tvoří například takzvané zóny zklidněné dopravy, kde je rychlost projíždějících aut snížena na 30 kilometrů v hodině, dále cyklotrasy, cyklostezky a obousměrně průjezdné jednosměrky. Vídeňané mohou jezdit na kole také v pruzích pro autobusy nebo po stezkách společných pro cyklisty a chodce.  
   
Praha cyklistům nabízí většinou cyklotrasy a stezky. Oddělených cyklistických pruhů na běžných komunikacích je jen několik set metrů, jednosměrky a zklidněné zóny se teprve začínají objevovat.
   
Podle sdružení Auto*Mat není hlavním problémem české metropole malá délka cyklistických úseků, ale fakt, že cyklotrasy, pruhy a stezky se budují většinou v okrajových částech města nebo mimo jeho centrum.
   
„Do pražské sítě cyklotras jsou počítány také běžné silnice doplněné pouze žlutými tabulkami a čísly, které Pražanům na kolech v běžném provozu nepomáhají. Magistrátem udaná délka cyklotras nevypovídá nic o kvalitě jejich provedení,“ poznamenal Křivohlávek.
 
Až do podzimu pořádají obě sdružení podpisovou akci Pět bodů pro Prahu, která požaduje zavedení opatření, které zlepší podmínky pro chodce a cyklisty, zvýší bezpečnost a zkvalitní ulice Prahy.