Zákonodárci mohou dál jezdit zadarmo, ale ne se soukromými dopravci

Brno - Ústavní soud odmítl stížnost dopravní společnosti Student Agency spojenou s návrhem na zrušení části zákona o platech představitelů státní moci, podle které mohou například poslanci bezplatně používat veřejnou dopravu. Do parlamentu už byl přitom poslán návrh pražského magistrátu na změnu příslušného zákona. Novelu připravuje i senátorský klub SNK a hledá se širší politická shoda na jejím obsahu a podpoře. Dopravní společnost se už dva roky snaží dosáhnout jasného a nezpochybnitelného soudního rozhodnutí, zda se bezplatná doprava zákonodárců vztahuje i na soukromé přepravce.

Demonstrace za tři stovky 

Europoslanec Josef Zieleniec a senátor Igor Petrov podnikli v dubnu 2006 bezplatnou demonstrativní jízdu linkovým autobusem firmy Student Agency. Za sporem o necelých 300 korun tehdy stála snaha ředitele dopravní společnosti Student Agency Radima Jančury a zástupců strany SNK ED soudně napadnout nárok na zákonem stanovené bezplatné cestování poslanců a senátorů.

Obvodní soud pro Prahu 1 pak v listopadu loňského roku rozhodl, že ústavní činitelé nemají právo využívat zdarma služeb soukromých dopravců. Mohou ale následně po státu požadovat, aby jim jízdné proplatil.

Jízda zadarmo stále platí

S výkladem zákona podaným obvodním soudem byli senátoři i dopravce spokojeni, přesto Student Agency podala ústavní stížnost. Navrhla
zrušení rozhodnutí obvodního soudu a zároveň také části zákona, podle které představitelům státní moci a soudcům náleží „bezplatné používání prostředků veřejné hromadné dopravy, s výjimkou letecké dopravy“.

Ústavní soud stížnost odmítl jako zjevně neopodstatněnou, což znamená, že se ani nepustil do rozboru napadeného zákona. Práva Student Agency nebyla podle soudce zpravodaje Vladimíra Kůrky rozhodnutím obvodního soudu nijak poškozena.

O omezení různých výhod pro členy zákonodárného sboru se ve sněmovně diskutovalo v posledních letech už několikrát, schválit konkrétní legislativní úpravu se ale zákonodárcům dosud nepodařilo. Ačkoli poslanci se většinou obecně shodnou na tom, že tyto výhody je třeba omezit, při samotném hlasování se podpora pro takový krok dosud nenašla.