Koalice schválila změny ve zdravotnictví, věcné záměry zákonů jdou do vlády

Praha - Lídři koaličních stran se na noční schůzce dohodli na některých změnách chystané zdravotnické reformy. Na čem se ale zatím neshodují, je transformace pojišťoven. Věcné návrhy sedmi zákonů, které připravil ministr zdravotnictví Tomáš Julínek, dnes na vládě i přesto pravděpodobně projdou. Změny se týkají například zavedení trvalé regulace státu nad ziskem zdravotních pojišťoven či přeměny univerzitních nemocnic.

Koaliční lídři jednali o změnách ve zdravotnické reformě více než šest hodin. „Neshodujeme se v jednotlivých krocích transformace,“ uvedl Topolánek s tím, že na přípravu transformačního zákona má koalice dva měsíce času. 

Podle dohody koalice by kabinet měl na dnešním zasedání schválit věcné
záměry sedmi zákonů, kterými chce ministr Tomáš Julínek od příštího roku reformovat české zdravotnictví. Do paragrafovaných znění těchto norem ale ministr slíbil zapracovat určité změny, které požadovali hlavně zelení a lidovci. 

Menším vládním stranám se podařilo prosadit například trvalou regulaci
dělení zisku zdravotních pojišťoven
. Podle původního Julínkova návrhu totiž měly pojišťovny garantovat, že 85 procent zisku získají pojištěnci pouze po dobu pěti let, nyní toto časové omezení ze zákona vypadne. Zákonem stanovená část zisku by se tudíž měla vracet zpět do systému zdravotního pojištění.

Šéf zelených Martin Bursík označil za důležitou i garanci, že univerzitní
nemocnice nebudou privatizovány
. Julínek na tiskové konferenci řekl, že univerzitní nemocnice budou mít neziskový charakter. Předseda lidovců Jiří Čunek dodal, že případný vznik akciové společnosti má být dohodou obou partnerů, tedy státu a univerzity.

Lidovci uspěli rovněž v tom, že zákon má umožňovat umělé oplodnění jen párům, nikoliv ženám bez partnera. Slíbená je i diskuse o regulaci interrupcí.

Topolánek uvedl, že 17. dubna se má koaliční komise ve zdravotnictví
věnovat pouze otázce regulačních poplatků a navrhnout vládním politikům případné změny a úpravy systému, který funguje od začátku roku.

Jednání expertních týmů schválila změny, spory ohledně pojišťoven trvají

Zasedání koaličních lídrů navázalo na jednání expertní komise ke zdravotnictví. Ta na jednání sice některé sporné otázky chystané reformy vyřešila, nicméně výhrady menších stran zejména kvůli transformaci zdravotních pojišťoven na akciové společnosti zůstaly. Změnou oproti dosavadním informacím o záměrech ministra zdravotnictví Tomáše Julínka je, že by stát měl mít trvalý, nikoli jen pětiletý dohled nad ziskem zdravotních pojišťoven. Tím vyhověl požadavkům zelených i lidovců.

Pojišťovny mají nadále zůstat pod přísným státním dohledem. „Dnes je dozor nad pojišťovnami rozdělen mezi ministerstvo zdravotnictví a ministerstvo financí. My chceme systém odpolitizovat a vytvořit nezávislý nepolitický ústav se silnými pravomocemi, který je bude kontrolovat,“ uvedl Julínkův náměstek Marek Šnajdr. Ministr rovněž potvrdil, že nedojde k privatizaci univerzitních nemocnic, mají zůstat neziskové. Podle posledních informací ale tyto záruky nebudou obsaženy v zákoně, pouze ve vládním usnesení. S tím zelení nesouhlasí.

Nejistota panuje i kolem návrhu předsedkyně poslaneckého klubu KDU-ČSL Michaely Šojdrové. Ta požaduje osvobodit novorozence od poplatků za pobyt v nemocnici. Křesťanští demokraté připomínají i pro ně významné téma potratů.

Julínek své plány představil na TK v pondělí 7. dubna

Myšlenku zprivatizovat všechny zdravotní pojišťovny vyjma VZP ministerstvo zdravotnictví představilo v pondělí. Výnosy, které se odhadují na dvacet miliard korun, by měly být z 85 procent po dobu pěti let přerozdělovány pojištěncům. Čtyřčlenná rodina by tak obdržela deset tisíc korun, použít by je mohla ale pouze na hrazení výdajů spojených se zdravotnictvím. „Jde o proces, který připravujeme jako průhledný a který je výsostně pozitivní,“ uvedl Julínek. Opozice ale s jeho plánem nesouhlasí. „Vidíme to jako extrémně nebezpečné, pojišťovny mohou skončit tím, že budou vytunelovány,“ varoval stínový ministr zdravotnictví za ČSSD David Rath.