Za prodej tatrovek může bývalý voják inkasovat miliony

Praha - Nákup nových nákladních automobilů firmy Tatra Kopřivnice pro českou armádu nebyl výsledkem přímého jednání mezi státem a automobilkou, jak tvrdilo Ministerstvo obrany. Z dosud utajované smlouvy, kterou získali Reportéři ČT, vyplývá, že za pomoc při zprostředkování této zakázky dostane bývalý voják mnohamiliónovou provizi. Poslanci zabývající se vojenstvím to považují za skandální. Ministerstvo obrany již na webových stránkách připustilo, že Tatra Kopřivnice, která má armádě dodat nové nákladní automobily, měla uzavřenou smlouvu s prostředníkem.

Podle resortu šlo o smlouvu mezi firmou a fyzickou osobou, o které ministerstvo neuvedlo bližší údaje. Ministerstvo však odmítlo, že by třetí osoba asistovala při přípravě smlouvy o nákupu více než 550 vozů za 2,6 miliardy korun. Reagovalo tak na dotazy médií, zda Tatra měla uzavřenou smlouvu o technické a poradenské činnosti. Dosud přitom resort považoval podobné informace za spekulativní.

Zakázku pro Tatru nakonec odsouhlasila Topolánkova vláda

Tatra při zadávání zakázky nezvítězila ve výběrovém řízení, ale byla vybrána přímo. Dohodu v prosinci 2006 po schválení vládou Mirka Topolánka podepsal tehdejší ministr obrany Jiří Šedivý (ODS), když předtím nákup tatrovek řešila jak Špidlova, tak Paroubkova vláda. „Nikdo neloboval ve prospěch zakázky, byla to jedna z mých priorit po nástupu do funkce,“ tvrdí Jiří Šedivý. Podle Topolánka rozhodla vláda na základě faktických informací ministerstva obrany: „O údajné zprostředkovatelské smlouvě nic nevím.“

Čeští premiéři vysvětlovali dlouhodobý odpor proti vyhlášení obchodní soutěže tím, že pořízení více než 550 nových tatrovek pro české vojáky mělo podpořit národní průmysl. „Je to naprosto běžné, že zakázky pro armádu se zadávají národnímu výrobci,“ říká bývalý premiér Vladimír Špidla (ČSSD).

Tatra pravděpodobně měla uzavřenou smlouvu s prostředníkem

Smlouva nazvaná „Dohoda o narovnání“ však vládní postup zpochybňuje. Bývalý voják a učitel na vojenské akademii Pavel Stošek má totiž podle ní dostat odměnu 1,3 procenta z každého auta nakoupeného armádou. V jeho dohodě s firmou Tatra je uvedeno, že nákup tatrovek pomáhal zprostředkovat. „Pro Tatra a.s. jsem prováděl veškeré analýzy potřebné pro získání zakázky, podával návrhy řešení, zabezpečoval konzultace dalších expertů. Účastnil jsem se všech jednání, která byla v Kopřivnici. Neprováděl jsem žádnou lobbistickou činnost,“ uvádí Stošek v písemném vyjádření. „Obecně lze říci, že mezi škálou služeb, které si Tatra objednává, mohou být i služby lobbingu, pokud jde o lobbing legitimní,“ říká k tomu mluvčí Tatra a.s. z agentury Bison & Rose Vladimír Bystrov.

Pavel Stošek by si mohl přijít až na 27 milionů korun, ale z jeho dohody vyplývá, že tato odměna přímo závisí na rozhodování vlády. Konkrétně na tom, že k uzavření smlouvy o autech mezi státem a Tatrou dojde na základě výzvy jedinému zájemci. „Podle mého názoru by se na tu smlouvu měl podívat někdo z Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, protože je tady zjevně snaha omezit volnou soutěž dodavatelů vozidel,“ domnívá se právník Václav Sládek. Podle poslance Jana Vidíma (ODS), poslance výboru pro obranu, to celou transakci velmi zpochybňuje, signatáři smlouvy tuto skutečnost nekomentovali.

Resort ve středu písemně firmu vyzval, aby vysvětlila, zda je smlouva platná a účinná. Další postup v této záležitosti hodlá Ministerstvo obrany zvážit, až obdrží odpověď od akciové společnosti Tatra.

Armáda již obdržela prvních 57 vozů, první miliony za pomoc při zprostředkování zakázky by tak měla kopřivnická automobilka zaplatit nejpozději příští rok v lednu.

Nákladní vozy značky Tatra
Zdroj: ČT24