Ministerstvo dopravy chce omezit kamionovou přepravu, nahradit ji má železnice

Praha - Ministr dopravy Aleš Řebíček se se svým kolegou z ministerstva životního prostředí Martinem Bursíkem dohodl na zákonném omezení počtu kamionů na českých silnicích. Od příštího roku by neměly na silnice vyjet v pátek odpoledne a po celou neděli. Ministři tak reagují na stále rostoucí kamionovou dopravu i na řadu nehod, které právě řidiči kamionů nedodržováním předpisů způsobili.

Bursíkův a Řebíčkův resort k činnosti podnítila dosud selhávající jednání expertních týmů. Vláda navíc slibuje omezení kamionové dopravy již dva roky. Poprvé se o to pokusila spolu se zavedením mýtného v lednu 2007, ale neuspěla. Nyní se do boje proti množství kamionů na českých silnicích pustila znovu a hodlá zakázat kamionům vjezd na silnice v pátek od 15 do 20 hodin a v neděli po celý den do desáté hodiny večerní.

Ministra k plánu vedou i čísla dopravních nehod. Za letošní rok jen na dálnici D1 havarovalo 188 kamionů. Novou vizi ministerstva dopravy popsal jeho tiskový mluvčí Karel Hanzelka: „Ze silnic kamiony úplně nedostaneme nikdy. Na silnice patří a s rostoucí ekonomikou jich postupně přibývá. Musíme se ale snažit o to, abychom je nějak regulovali.“

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia se ale k plánovanému omezení staví rezervovaně. „Zákaz je v praxi nerealizovatelný, protože v České republice není dostatek odstavných míst,“ upozornil generální tajemník sdružení Martin Špryňar. Nesouhlasí ani s viněním kamionů z nebezpečné jízdy a výrazných podílů na řadě havárií. Podle Špryňara kamionům v rychlé jízdě brání omezovač rychlosti, který je nastaven na 85 km/h a u moderních aut jej není možné vypojit. Přesto řada kamionů stanovenou rychlost porušuje.

Jako alternativu ke kamionové dopravě navrhuje ministr životního prostředí Bursík využití železnice, na kterou by přesunul větší část dosud přepravovaných nákladů. Tato vize ale dosud není realizovatelná, protože stát stále čeká na dobudování terminálů a koridorů. V současnosti železnice přepraví jen necelou pětinu zboží, konkrétně kolem sto milionů tun.

Samotné České dráhy prostřednictvím výkonného ředitele ČD Cargo Jaroslava Richtera připouštějí, že dosáhnou maximálně na 200 milionů tun. Chtějí proto investovat do modernizace železnic tři miliardy korun. Pokud by nákladní železniční doprava rostla stejným tempem jako dosud, trvalo by desítky let než by dokázala nahradit alespoň polovinu kapacity té kamionové.